Det begynner å bli folksomt i Defender-familien, som består av modellutgaver både som 90, 110 og 130. Det er også mulig å få Defender som 8-seter, og ja, som ladehybrid gjennom 110-utgaven og som Defender Hard Top i 90- og 110-serien.
Nå er det også på gang et nytt medlem som inntar enden av familiebordet, en ny sjef kalt Defender OCTA. Ok, la oss ta navnet til denne med en gang.
OCTA er en forkortelse av oktogon, denne åttekantede sirkellignende formen kjent blant annet fra diamanter. Og disse har to egenskaper som denne Defender-utgaven kan relatere til ‒ svært sterk og svært luksuriøs.
Land Rover Defender OCTA skal rett og slett være den tøffeste, mest kapable og mest luksuriøse i serien ‒ og representerer et nytt kapittel for merket.
‒ Defender har vært synonymt med legendariske terrengegenskaper som dateres tilbake til serie 1 fra 1948, sier Mark Cameron, administrerende direktør i Defender.
‒ Den nye Defender OCTA vil ta dette til et nytt nivå, med en dramatisk holdning, innovativ teknologi og enestående detaljer. Med forbløffende ytelse og en dristig ny holdning, vil den gjøre det mulig for kundene våre å mestre episke eventyr i økt luksus.
Så hva kan Defender OCTA lokke med?
Jo, en twinturbo V8 med mild hybridteknologi under panseret, koblet til det som Land Rover karakteriserer som klasseledende 6D Dynamics luftfjæring.
Komboen skal sørge for ekstrem ytelse i alle miljøer, og fjæringssystemet som er tilgjengelig for første gang i en Defender skal ifølge den britiske produsenten gi modellen uovertruffen kapasitet, komfort og sikkerhet, uansett underlag.
Fjæringssystemet kombinerer hydraulisk koblede dempere, justerbare fjærer og stigningskontroll, forklarer Land Rover.
Dette åpner for at Defender OCTA skal kunne opprettholde nesten perfekt veigrep under akselerasjon, bremsing og svinger, samtidig som individuelle hjulbevegelser og vinkler maksimeres i de mest krevende miljøene. Ja, fortsatt ifølge Land Rover.
Oktogonen i form av en diamant er selvsagt også på plass hos det nye flaggskipet, og har funnet veien både på utsiden og innsiden av bilen. Blant annet i form av en skinnende svart diamant innkapslet i hvert maskinbearbeidet og sandblåste signatur-sidelokk i titan.
Ja, Land Rover har gått for titan, kjent for sin robusthet og motstand mot naturlige elementer.
‒ Defender OCTA-navnet og signaturgrafikken er representative for modellens styrke, spenst og appell – inspirert av modellens diamantlignende seighet og luksuskvaliteter, forklarer Cameron.
‒ Den nye signaturgrafikken er spesielt viktig ettersom det er første gang den dukker opp på en Defender – og vil identifisere alle Defender-modeller i framtiden.
Den nye sjefen er ikke så veldig langt unna, og går nå gjennom de siste testene som er de mest omfattende i Defenders historie. Disse inkluderer iskalde forhold i Nord-Sverige og dampende hete i Dubai-ørkenen, og ja, susende hastigheter rundt Nürburgring og klippeklatring i Moab.
Det bør vel bli bra?
Land Rover Defender OCTA skal lanseres 3. juli, og ja, denne blir også tilgjengelig her i Norge.
Les også: