Kia Stinger stikker en siste gang, og det i en spesialutgave. (Fotos: Kia)

Den siste Kia Stinger

Den elektriske æraen har et nytt offer, men Kia Stinger nikker en siste gang før den stikker inn i solnedgangen.


Om man skal bli tatt skikkelig på alvor som et bilmerke, bør man også ha en sportsbil i sortimentet. Det tenkte iallfall Kia, og kom opp med den imponerende Stinger-modellen.

Røttene til denne kan vi spore tilbake til 2011 og GT Concept, et konsept som ble vist fram under Frankfurt Motor Show det året. Den ble til Kia K9, og ikke minst Kia Stinger som debuterte under bilutstillingen i Detroit i 2017.

Og denne oppgaven hadde de tatt så seriøst at de lot Kia Europa stå for utviklingen, og det inkluderte beintøffe tester på Nordschleife ‒ verdens mest utfordrende racerbane som måler 20 kilometer.

Med en 3.3-liters V6 med 373 hk og 510 Nm dreiemoment var denne Kias aller raskeste bil, og klarte 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Ganske så greit for noen år siden, men ikke i dagens jungel av elbiler som kan benytte kraften helt fra null.

Det er da også en ny sjef hos Kia, nemlig EV6 GT. Bilen kan flekse 585 hk og 740 Nm, og sprinter opp til 100 km/t på kun 3,5 sekunder. Toppfarten lyder på 260 km/t, og nedbremsing fra 100 km/t til 0 skjer på kun 41 meter.

Kia Stinger har altså blitt overflødig, og er allerede faset ut av en del markeder. Men sportsbilen skal brøle en aller siste gang, og det i en utgave som er begrenset til kun 1.000 eksemplarer.

Tilgjengelig både som bakhjulsdrevet og firehjulsdrevet avslutter Stinger Tribute Edition en seks år lang produksjon med unike oppgraderinger som skiller den litt fra utgaver.

‒ Selv om det kan være slutten på veien for Stinger, lever arven videre gjennom våre innovative produkter, både nåværende og kommende, sier Steven Center hos Kia America.

‒ En katalysator som startet Kias fremskritt innen ingeniørkunst og kjøredynamikk, satte Stinger til slutt merket på kartet blant entusiastsjåfører. Takket være lærdommene våre fra Stinger var vi i stand til å utvikle adrenalinfremkallende produkter som EV6 GT ‒ som nylig vant prisen 2023 World Performance Car of the Year ‒ så det føltes helt nødvendig å gi den en skikkelig utsendelse med denne minneutgaven.

Kia opplyser at Stinger Tribute Edition bygger videre på 2023-utgaven av Stinger GT2, som har en 3.3-liters turboladet V6 som altså er mulig å få med firehjulsdrift.

Stinger Tribute Edition kommer enten i Ascot Green eller den nye Steel Matte Grey-fargen, og har sorte detaljer som skal fremheve designdetaljene ‒ inkludert eksosstussen, Brembo bremsekalipere, sidespeil og eksklusive 19-tommers lettmetallfelger.

Slik ser den ut:

På innsiden forklarer Kia at Stinger Tribute Edition har fått oppgraderte Terracotta Nappa-skinntrimmede seter ‒ selvsagt med en egen logo, et syntetisk semsket skinn og interiørdekor i simulert karbonfiber.

Som en ekte eksklusiv modell vil også hver og en av Stinger Tribute Edition få et eget nummer som vises på dørterskelen.

En Stinger GT2 byr altså på V6-motoren som er koblet til en 8-trinns girkasse, og det er også en standard Stinger som har 300 hk gjennom en 4-sylindret 2.5-liters turbomotor.

Slik ser farvelutgaven ut på innsiden:

Stinger Tribute skal komme som en 2024-modell, og koster drøyt 500.000 kroner over i USA hvor 440 av de 1.000 bilene skal selges.

‒ Vi ønsker å gi våre lojale kunder muligheten til å eie denne ultraeksklusive Stinger Tribute Edition, sier Eric Watson, salgsdirektør i Kia America.

‒ Ved å varsle dem om Stingers ankomst først, sammen med andre som har uttrykt interesse for den ikoniske sportssedanen, forventer vi at denne kundebasen vil strømme til forhandlere for å sikre seg den siste Stinger.

Og vi feirer med et bilde av den gamle og nye sportsbilen til Kia, nemlig EV6 GT og Stinger.

Les også:

Les mer om:

Nyheter