- Annonse -
HjemNyheterDen rosa panteren

Den rosa panteren

Det finnes neppe noen så unike biler som de fra Donkervoort D8 GTO Individual Series. Ikke bare er det mulig å få den i rosa, men her er «alt» mulig å spesialbestille.

Du har kanskje ikke hørt om Donkervoort, og det er ikke så rart. For til tross for at de har bygd sportslige biler siden 1978 har de kun satt sammen rundt 1.500 biler.

- Annonse -

Men det er også mulig at du faktisk kjenner til disse. Vi har blant annet skrevet om de før, og de har også to store milepæler.

I 1988 smadret D10 den gjeldende akselerasjons-rekorden, og i 2005 satte D8 270 RS ny rekord rundt selveste Nürburgring Nordschleife. 7:14,89 minutter står seg veldig bra selv 16 år senere.

Merket startet først opp i nederlandske Tienhoven og med Ford-motor, så i Loosdrecht og til slutt i Lelystad hvor de nå lager biler med Audi-motorer.

Det uvanlige navnet stammer fra grunnlegger Joop Donkervoort, som fikk ideen om å lage egne biler etter å ha importert såkalte «kit cars» ‒ byggesett-biler.

- Annonse -

Den første egne modellen het Donkervoort Super Eight (S8) og kom i 1978, og i dag består sortimentet av Donkervoort D8 GTO-JD70 og JD70 R-versjonen. Altså kun to modeller.

Men dette blir nå til tre, for Donkervoort har på gang en ny modell kalt Donkervoort D8 GTO Individual Series. Her er nøkkelordet «Individual», for det sportslige bilmerket tar nemlig individualiseringen til nye høyder. Mer eksakt skyhøyt.

Selve bilen er som du kan se av bildet under er designet ganske så unikt, og bilen er først og fremst laget fort å sluke svinger som gir G-krefter nesten som i en formel 1-bil. Men dette er en kameleon, og disse smågærne nederlenderne sier at den nye versjonen av D8 GTO både kan være en banefokusert utgave, en for landeveien, en for designet eller en for luksusen.

For det bestemmer kunden, enkelt og greit.

- Annonse -

Tilbake i 2018 fikk Donkervoort en ganske sær forespørsel. En kunde slo nemlig på tråden og spurte om det var mulig å få bilen uten lakk! Vedkommende så nemlig for seg en røff utgave med eksponert utvendig karbon, og man sier som kjent ikke nei til en kunde.

Tre år senere har dette ført til D8 GTO Individual Series, og Donkervoort går til og med så langt at de mer enn gjerne lager nye deler spesifikt etter kundeønsker. Ja, om du ønsker en koffert som står i stil med bilen, fikser de det også. Eller en hjelm og racing-dress.

De forklarer tankegangen bak dette med at de oppdaget at karbonfelger ikke passet for alle, men at noen faktisk elsker de. Så de innfører valgfrihet i ordets rette forstand, og lister opp en rekke eksempler:

  • Du trenger ikke å velge mellom bare ett girspak-alternativ.
  • Du trenger ikke engang velge mellom bare ett dashnbord-display.
  • Lakk? Vil du ha lakk?
  • Vil du ha mer enn én farge?
  • Vil du ikke ha lakk i det hele tatt?
  • Vil du ha en farget klarlakk?
  • Vil du ha noe ekstra for å beskytte lakken?
  • Vil du ha trelags lakk?
  • Vil du finne opp din egen lakkfarge?

De svarer selv på dette: Ja, ja, ja, ja og ja igjen.

‒ La oss innse det, sier sønnen til grunnleggeren, Denis Donkervoort, som er administrerende direktør.

‒ Alle som kjører en Donkervoort har allerede en sterk individuell sans, så vi har utviklet en modell som gir dem nesten total kontroll. Vi har tradisjonelt tilbudt gatebiler og banebiler «pakker» med utstyr, og vi gjør det fortsatt, men vi føler at det er på tide å la folk bestemme nøyaktig hvor mye fart, komfort, design og stil de trenger.

Det som ikke er mulig å endre er motoren, som nå blir enda sterkere enn i JD70-versjonen.

Som nevnt bruker Donkervoort en Audi-motor, mer bestemt 2.5-literen med fem sylindre. Og for å få enda mer ut av den, tok de kontakt med de største spesialistene som finnes ‒ ABT Sportline.

Dette er den offisielle tuneren til Audi og Volkswagen-gruppen, og sammen klarte å hente ut hele 435 hestekrefter og et dreiemoment på 570 Nm ut av kraftpakken.

‒ Det har vært et overraskende godt samarbeid med våre egne utviklingsingeniører, og resultatet er den kraftigste gatelovlige bilen vi noen gang har laget, sier Donkervoort.

‒ Ikke engang Audi Sport har hentet så mye ytelse ut av denne versjonen av 2.5-liters motoren, understreker han.

435 hk og 570 Nm er selvsagt mye, men holder det til å gi G-krefter som en F1-bil i svingene?

Vel, ja, når vi legger til at bilen faktisk veier mindre enn en formel 1-bil. Og bare så det er sagt, verdens raskeste biler rundt en bane befinner seg på rundt 750 kilo.

Med en nytunet motor klatrer ytelsene fra 167 hk per liter til 174 hk per liter, og Donerkvoort forklarer at den nye utgaven kuttet 1,7 sekund av rundetiden rundt den 7 kilometer lange Spa-banen i Belgia.

Så det går enda fortere unna, og da spesielt på rettstrekningene hvor de noterte en toppfart 11 km/t høyere enn tidligere på Kemmel-strekningen.

Hva 0-100 km/t går unna på sier dessverre ikke Donkervoort noe om, men JD70 klarte denne øvelsen på 2,7 sekunder.

Moroa koster selvsagt sine euro, og Donkervoort D8 GTO Individual Series har fått en pris på 162.900 euro.

Men så får du da også en helt unik bil, og er du fan av den rosa panteren bør du gå for den fargen du kan se på bildene under.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er mye å spare på å kjøre drivstoff-effektivt, det viser en ganske så lang kjøretur med en lastebil. (Fotos: Iveco)

En lastebil tilbakela 3.460 km på en fylling

Det lønner seg å tenke på kjørestil nå som vi har skyhøye drivstoffpriser. Det viser en lastebil som kjørte...
En av disse tre elbilene ga mest kilometer for pengene under NAF’s rekkeviddetest. (Foto: NAF/Motor)

Elbilene som gir mest rekkevidde for pengene

En av de tre elbilene på bildet over ga mest rekkevidde for pengene under en stor NAF-test, og hintet...
DS har oppgradert DS 7, og nå har topputgaven 360 hestekrefter. (Fotos: DS)

DS har oppdatert DS 7

DS kjører på med både pose og sekk, for ladehybriden DS 7 E-Tense 4x4 360 får mer krefter og større...
Volkswagen har vist fram et kommende elektrisk flaggskip, ID. Aero. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens nye ID.-flaggskip

ID. Aero er som navnet sier aerodynamisk så det holder, og rekkevidden skal da også bli godt over 600...
Det blir når betaling per kWh du fyller på hurtigladestasjonen. (Foto: NAF/Motor)

Nå blir det kun betaling per kWh som lades

1. juli blir en merkedag ved landets hurtigladestasjoner. Norge har vært et slags pilotland for elbiler, og med en rekke...
Bentley blåser nytt liv i den 92 år gamle Speed Six. (Fotos: Bentley)

Bentley blåser nytt liv i Speed Six

Ja, vi snakker om bilen som vant Le Mans i 1929 og 1930… Vi liker det Bentley holder på med....
Bugatti tok like godt med seg tre rekordbiler til Goodwood-festivalen. (Fotos: Bugatti)

Tre biler, tre rekorder og 4.000 hestekrefter

Makan til familie-trio skal man lete lenger. Årets fartsfestival opp bakken i Goodwood er gjennomført, og som vanlig fikk de...
Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her