Det finnes neppe noen så unike biler som de fra Donkervoort D8 GTO Individual Series. Ikke bare er det mulig å få den i rosa, men her er «alt» mulig å spesialbestille.
Du har kanskje ikke hørt om Donkervoort, og det er ikke så rart. For til tross for at de har bygd sportslige biler siden 1978 har de kun satt sammen rundt 1.500 biler.
Men det er også mulig at du faktisk kjenner til disse. Vi har blant annet skrevet om de før, og de har også to store milepæler.
-->
I 1988 smadret D10 den gjeldende akselerasjons-rekorden, og i 2005 satte D8 270 RS ny rekord rundt selveste Nürburgring Nordschleife. 7:14,89 minutter står seg veldig bra selv 16 år senere.
Merket startet først opp i nederlandske Tienhoven og med Ford-motor, så i Loosdrecht og til slutt i Lelystad hvor de nå lager biler med Audi-motorer.
Det uvanlige navnet stammer fra grunnlegger Joop Donkervoort, som fikk ideen om å lage egne biler etter å ha importert såkalte «kit cars» ‒ byggesett-biler.
Den første egne modellen het Donkervoort Super Eight (S8) og kom i 1978, og i dag består sortimentet av Donkervoort D8 GTO-JD70 og JD70 R-versjonen. Altså kun to modeller.
Men dette blir nå til tre, for Donkervoort har på gang en ny modell kalt Donkervoort D8 GTO Individual Series. Her er nøkkelordet «Individual», for det sportslige bilmerket tar nemlig individualiseringen til nye høyder. Mer eksakt skyhøyt.
Selve bilen er som du kan se av bildet under er designet ganske så unikt, og bilen er først og fremst laget fort å sluke svinger som gir G-krefter nesten som i en formel 1-bil. Men dette er en kameleon, og disse smågærne nederlenderne sier at den nye versjonen av D8 GTO både kan være en banefokusert utgave, en for landeveien, en for designet eller en for luksusen.
For det bestemmer kunden, enkelt og greit.
Tilbake i 2018 fikk Donkervoort en ganske sær forespørsel. En kunde slo nemlig på tråden og spurte om det var mulig å få bilen uten lakk! Vedkommende så nemlig for seg en røff utgave med eksponert utvendig karbon, og man sier som kjent ikke nei til en kunde.
Tre år senere har dette ført til D8 GTO Individual Series, og Donkervoort går til og med så langt at de mer enn gjerne lager nye deler spesifikt etter kundeønsker. Ja, om du ønsker en koffert som står i stil med bilen, fikser de det også. Eller en hjelm og racing-dress.
De forklarer tankegangen bak dette med at de oppdaget at karbonfelger ikke passet for alle, men at noen faktisk elsker de. Så de innfører valgfrihet i ordets rette forstand, og lister opp en rekke eksempler:
Du trenger ikke å velge mellom bare ett girspak-alternativ.
Du trenger ikke engang velge mellom bare ett dashnbord-display.
Lakk? Vil du ha lakk?
Vil du ha mer enn én farge?
Vil du ikke ha lakk i det hele tatt?
Vil du ha en farget klarlakk?
Vil du ha noe ekstra for å beskytte lakken?
Vil du ha trelags lakk?
Vil du finne opp din egen lakkfarge?
De svarer selv på dette: Ja, ja, ja, ja og ja igjen.
‒ La oss innse det, sier sønnen til grunnleggeren, Denis Donkervoort, som er administrerende direktør.
‒ Alle som kjører en Donkervoort har allerede en sterk individuell sans, så vi har utviklet en modell som gir dem nesten total kontroll. Vi har tradisjonelt tilbudt gatebiler og banebiler «pakker» med utstyr, og vi gjør det fortsatt, men vi føler at det er på tide å la folk bestemme nøyaktig hvor mye fart, komfort, design og stil de trenger.
Det som ikke er mulig å endre er motoren, som nå blir enda sterkere enn i JD70-versjonen.
Som nevnt bruker Donkervoort en Audi-motor, mer bestemt 2.5-literen med fem sylindre. Og for å få enda mer ut av den, tok de kontakt med de største spesialistene som finnes ‒ ABT Sportline.
Dette er den offisielle tuneren til Audi og Volkswagen-gruppen, og sammen klarte å hente ut hele 435 hestekrefter og et dreiemoment på 570 Nm ut av kraftpakken.
‒ Det har vært et overraskende godt samarbeid med våre egne utviklingsingeniører, og resultatet er den kraftigste gatelovlige bilen vi noen gang har laget, sier Donkervoort.
‒ Ikke engang Audi Sport har hentet så mye ytelse ut av denne versjonen av 2.5-liters motoren, understreker han.
435 hk og 570 Nm er selvsagt mye, men holder det til å gi G-krefter som en F1-bil i svingene?
Vel, ja, når vi legger til at bilen faktisk veier mindre enn en formel 1-bil. Og bare så det er sagt, verdens raskeste biler rundt en bane befinner seg på rundt 750 kilo.
Med en nytunet motor klatrer ytelsene fra 167 hk per liter til 174 hk per liter, og Donerkvoort forklarer at den nye utgaven kuttet 1,7 sekund av rundetiden rundt den 7 kilometer lange Spa-banen i Belgia.
Så det går enda fortere unna, og da spesielt på rettstrekningene hvor de noterte en toppfart 11 km/t høyere enn tidligere på Kemmel-strekningen.
Hva 0-100 km/t går unna på sier dessverre ikke Donkervoort noe om, men JD70 klarte denne øvelsen på 2,7 sekunder.
Moroa koster selvsagt sine euro, og Donkervoort D8 GTO Individual Series har fått en pris på 162.900 euro.
Men så får du da også en helt unik bil, og er du fan av den rosa panteren bør du gå for den fargen du kan se på bildene under.
Les også: