Den kvikkeste i verden

I sportsbilverden er det sprinten som gjelder. Og på den øvelsen regjerer Porsche 918 Spyder.


Den tyske sportsbilprodusenten Porsche har en lang tradisjon når det kommer til ultimate sportsbiler i hver årtier:

  • 1960-tallet: 904 Carrera GTS
  • 1970-tallet: 911 Turbo
  • 1980-tallet: 959
  • 1990-tallet: 911 GT1
  • 2000-tallet: Carrera GT

-->
Så hva skulle de finne på da vi bikket inn i 2010-tallet og konkurransen hardnet til? Jo, en hybridvariant med tre motorer.

Det Porsche gjorde var at de smeltet sammen en gjeng fra motorsportsavdelingen og en gjeng fra produksjonsavdelingen, og begynte å designe en ny modell helt fra bunnen av. Altså med blanke ark og fargestifter til.

På samme tid skulle Porsche også lage en ny racerbil til Le Mans i 2014. Dermed hentet de ideer fra hverandre, noe som resulterte i en «hverdagsbil» med unike sportsbilegenskaper. Akkurat det Porsche-sjefene drømte om.

De endte opp med rekordbilen 918 Spyder.

Bak designet sto Michael Mauer, som tidligere har hevet lønn hos på Mercedes og Saab(!). Andre Porsche-modeller signert sjefdesigneren er Cayenne, Macan, Panamera og 991-utgaven av 911.

Og teamet kom altså opp med et beist helt utenom det vanlig. En 887 hestekrefters plugg-inn hybrid med driv på alle hjulene.

En midtmontert V8 på 4.6 liter kombinert med to elmotorer på 6,8 kWh sendte denne kraftpluggen fra 0 til 100 km/t på utrolige 2,5 sekunder, og for de ekstra nysgjerrige kan vi opplyse at 0-100 mph (160 km/t) gikk unna på 4,9 sekunder.

Og kanskje det viktigste av alt for de som ånder for sportsbiler, rundetiden på Nürburgring. Utstyrt med den såkalte «Weissach-pakken» og Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk ble bilen klokket inn til 6,57 minutter i 2013, og ble det første «vanlige» merket til å bryte drømmegrensen på 7 minutter rundt den berømte Nordschleife.

Det klarte de ved å bruke lette materialer som aluminium, karbonfiber og magnesium, og de presset vekten ned til rundt 1.640 kilo. Kombinert med det beste fra sportsavdelingen gikk den som en rakett rett framover (340 km/t) og satt som limt i svingene. En utilnærmelig kombinasjon, noe som kom klart fram på den fryktede Nordsløyfen.

0-200 km/t gikk unna på 7,9 sekunder, og Porsche målte selvsagt 0-300 km/t. Det gikk på 23 sekunder.

Hybridløsningen løftet de delvis fra racerbanen. Porsche hadde nemlig stor suksess med 911 GT3 R Hybrid, og ingeniørene var ikke dummere enn at de hentet inspirasjon fra den løsningen når de bygget 918 Spyder. Dermed ble det en elmotor på både front- og bakakselen, og en «intelligent» elektrisk drivlinje som tillot all kraft når pedalen gikk til bunns. 

Porsche passet også på å gi føreren tre valg før start som de kalte Porsche Active Aerodynamic (PAA), samt en rekke andre innstillinger.

«Race», «Sport» og «E-power» var hovedvalgene, mens de tre motorene kunne styres ytterligere med valgene «E-Power», «Hybrid», «Sport Hybrid», «Race Hybrid» og den ultimate «Hot Lap», som pøste på med all tilgjengelig energi til batteriet var tomt.

Porsche produserte, selvfølgelig, 918 eksemplarer av superbilen, og du skal lete lenge og vel for å få tak i en. Produksjonen startet høsten 2013, og varte til 2015. En litt morsom fakta er at samtlige er døpt til 2014-modeller.

Eldriften på beistet er kun på rundt 20 kilometer, men forbruket skal ligge på 0,33 liter om du kjører den økonomisk optimalt. CO2-utslippet er oppgitt til 79 g/km, så Porsche fikk til noe unik også på den siden.

Resultatet av den fanatiske tilnærming var, og fortsatt er, verdens raskeste serieproduserte bil.

Den topper Wikipedias liste med en uavhengig sprinttid (0-60 mph) på 2,1 sekunder, og er ett tiendedel raskere enn den nye Porsche 911 Turbo S.

Nummer tre på den eksklusive listen overrasker muligens mange, for det er ikke en Lamborghini, Ferrari eller Bugatti, men faktisk en hverdagslig elbil. Ja, vi snakker om Tesla, og mer bestemt Model S P100D som er klokket inn til 2,28 sekunder på 0-60 mph.

918 Spyder er også raskeste på en kvart mile, mens den er slått med minst mulig margin på 0-100 km/t ‒ hvor 911 Turbo S står med 2,5 sekunder mot 918 Spyders 2,53 sekunder.

Men tiden som konge er i ferd med å renne ut for 918 Spyder, for snart er det elektriske superbilene her. Og da snakker vi faktisk om tider under 2 sekunder på 0-100 km/t , så det er virkelig en ny æra på gang.

Men enn så lenge er det ingen over og ingen ved siden av, og det er ikke verst for en bil som kom for godt over sju år siden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene