Motorsport har vært så lenge det har vært biler, men den
«moderne» tidsalderen starter etter 2. verdenskrig og i det glade 50-tallet. Da hadde de fleste lagt krigen bak seg, og det kom stadig
flere biler å velge mellom.
og lanserte blant annet en av de vakreste modellene verden har sett i 1954 ‒
300SL «Gullwing». På 50-tallet var det også på tide å returnere tilbake til
motorsporten, og de gjorde det like godt i et av de aller mest ikoniske som
løpene som finnes. Vi snakker om selveste Rally Monte Carlo, som ble kjørt for
første gang allerede i 1911. Mercedes fant ut at hadde lyst til å være med på
det som forgikk på veiene rundt i Monaco i 1952, og returnerte til motorsporten
ved å melde tre biler. Både Karl Kling, Rudolf Caracciola og Hermann Lang kjørte
den samme modellen, en Mercedes-Benz 220 (W 187). Nå ble ikke selve rallyet
noen står suksess for Mercedes-førerne, og Caracciola ble den beste av de tre
på en 18. plass. På startstreken i rallyet sto som vanlig også en rekke
nordmenn, og disse startet i Oslo og kjørte hele 3.281 kilometer før de kom til
målsnoren i Monte Carlo. I 1960 ble det derimot betydelig større Monte-suksess for Mercedes. Walter Schock og Rolf Moll vant nemlig rallyet i en Mercedes-Benz 220 SE «fintail» (W 111), og ledet an i en trippelseier for Stuttgart-merket.
stor suksess med rallybiler som 300 SL «Gullwing» (W 198) så vel som «Ponton» og
«fintail» sedaner samt Mercedes-Benz 300 SE (W 112). I Argentina kjørte Ewy Rosqvist en «fintail» både i rally og gateløp, og hun gikk blant annet til topps i VI Touring Car Grand Prix of Argentina i 1962.
en Mercesdes. Han ble den første som
vant Liège-Sofia-Liège Rally to ganger på rad, og i 1963 gjorde han det med en Mercedes-Benz
230 SL «Pagoda» (W 113) . I 1977 vant et lag bestående av Andrew Cowan og Anthony Fowkes London - Sydney Marathon rally i en Mercedes-Benz 280 E (W 123). Dette var regnet som det tøffeste rallyet på den tiden, og Mercedes hadde hele fire biler inne på topplisten (1, 2, 6 og 8). Med kraftige V8-motorer herjet Mercedes-Benz SLC (C 107) med
konkurrentene på 1970-tallet, og både the 450 SLC og 500 SLC tok en rekke store seire. Jacky Ickx og Claude Brasseur tok en av de aller største
Mercedes-seirene da de vant Paris - Dakar i 1983 med en Mercedes-Benz 280 GE,
og året før ble de nummer to med en G-klasse. Under 1000 Miglia i år dukket Mercedes igjen opp, og denne
gang var det Magnus Walker som skapte tilstander med en Mercedes-Benz 300 SL «Gullwing»
(W 198). Og vi kan avslutte med noen ord fra den kjente personligheten: ‒ Alle kilometerne som blir kjørt gjøres med et smil. Jeg har hatt noen utrolig minneverdige øyeblikk med denne bilen. L