Den første helelektriske stasjonsvognen er snart her
Importøren til MG melder at MG5 Electric kan prøvekjøres fra april, og at de første kundebilene skal være på plass i mai. Dermed er prisene også klare.
Ærverdig MG er i det elektriske støtet. Det kinesiskeide britiske merket har for lengst lansert sin aller første elbil, MG ZS EV, og har også vist fram et ganske oppsiktsvekkende flaggskip, Marvel R Electric.
Men de vil også skrive historie, og det gjør de med den første helelektriske globale stasjonsvognen, MG5 Electric. Det bør åpne for nye kunder.
-->
Elbilen er ganske kompakt med en lengde på 4,60 meter, noe få centimeter kortere enn en Volkswagen Golf stasjonsvogn, og byr på et bagasjerom på 479 liter. Vippes seteryggene bak ned åpner det seg et bagasjerom med 1.367 liter, og MG5 byr også på hele 27 oppbevaringsrom foran og bak.
En annen viktig ting for de som trenger mye lastekapasitet er takstativ og hengerfeste. MG5 kan trekke en tilhenger på opptil 500 kilo, med 50 kilo som maksimalt kuletrykk, og det kan lastes 75 kilo på taket. Den åpner altså både for takboks og sykkelstativ.
Når det gjelder batteri og rekkevidde, er MG5 Electric utstyrt med et batteri på 61,1 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer. Den kan hurtiglades med 87 kW og har en ombordlader på 11 kW, og opp til 80 prosent lading tar rundt 40 minutter ved optimale forhold, opplyser MG.
Bilen har også V2L-teknologi, noe som står for Vehicle-to-Load. Dette betyr at bilen kan brukes som en ekstern strømkilde, og dette systemet har en ladekabel med type 2-plugg i den ene enden som kobles til bilens ladekontakt med vanlige stikkontakter i den andre enden.
Dette takler opptil 2.200 watt, og det er mulig å koble alt mulig til bilen ‒ som luftpumpe, vannkoker, kjøleboks, elsykkel, bærbar datamaskin og elsparkesykkel. Ja, det er til og med mulig å lade en annen elbil.
Drivverket har en elmotor som driver forhjulene på 156 hk og 280 Nm, mens toppfarten er satt til 185 km/t.
På innsiden er det MG iSmart Lite som gjelder, og dette nettbaserte systemet har en 10,25-tommers berøringsskjerm og åpner for både Apple CarPlay og Android Auto.
Stasjonsvognen er utstyrt med MG Pilot som åpner for ni førerassistenter, inkludert adaptiv cruisekontroll, filholderassistent og køassistent.
MG5 blir også ganske rimelig, for mens vi gjettet på en pris noen titusen over 300.000 kroner, har importør Norwegian Mobility Group endt opp med en startpris på 309.990 kroner.
Britene kunne annonsere i oktober i fjor at den elektriske stasjonsvognen nå nærmet seg, og når tar den et ytterligere steg med forhandlerne. Importøren sier at de første bilene er på plass i mars, det åpnes for prøvekjøring i april og de første bilene skal ut til i kundene i mai.
‒ Med den nye MG5 Electric presenterer vi en ny generasjon elbil som oppfyller behovene til selv de mest kresne norske bilførere, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Norwegian Mobility Group.
‒ Den helelektriske stasjonsvognen kan blant annet skilte med god rekkevidde, hurtiglading, avanserte sikkerhetsfunksjoner og en fornuftig pris. I tillegg er MG5 Electric moderne og har et elegant design.
MG5 kommer i to utgaver, innstegsutgaven Comfort og Luxury, og den norske importøren tror på et salg på et par tusen biler.
Den elektriske stasjonsvognen blir det fjerde MG-modellen, og følger i hjulsporene til MG EHS Plug-in Hybrid, MG ZS EV og MG Marvel R Electric.
Britene har nok store forventinger til stasjonsvognen, for MG har lagt bak seg et godt år tross en pandemi og en mangel på databrikker. De endte på 21.946 biler i 2021, opp fra 7.200 biler i 2020. Og det utenom hjemmemarkedet. Inkludert Storbritannia solgte MG hele 52.546 biler i fjor.
Her hjemme er det solgt 6.831 biler siden comebacket for et par år siden, og i fjor ble registrert 3.111 MG her i Norge.
Det er ikke kun salget som har økt, for siden oppstarten i oktober 2019 har MG Motor Europe åpnet 400 MG forhandlere og verksteder i 16 europeiske land. I Norge er det et landsdekkende forhandlernett bestående av 37 MG-forhandlere.
Og med verdens første helelektriske stasjonsvogn i porteføljen bør framtiden se ganske lys ut den og, og her er bilder av den historiske elbilen.
Les også: