Ingen modeller kan skryte på seg så mange verdensnyheter som Mercedes S-klasse, et flaggskip ikke bare for det tyske merket ‒ men også for hele bilverden. Det var altså Mercedes som introduserte automobilen for verden i 1886, noe som førte til et ras av nye biler i årene som fulgte.
- En ny moderne 4-sylindret «høy-ytelses» motor
- Svært effektiv honeycomb-radiator
- Lang akselavstand og lavt tyngdepunkt
- Første serieproduserte Mercedes-Benz med 8-sylindret motor
- Luksuriøs og romslig Pullman-kropp
- Overgir-overføring som ekstrautstyr
- En jevngående 6-sylindret motor
- Fullsynkronisert 4-rinns manuell girkasse
- Svært bredt utvalg av karosserier: sedan, Pullman-sedan, Streamline-sedan, forskjellige kabriolet-versjoner
- Avansert 6-sylindret motor med overliggende kamaksel
- En ny sikkerhets-dørlås for å forhindre at dører spretter opp
- Varmeapparat med vifte
- Produksjonsnummer (sedan): 16.066
- Selvbærende karosseri
- Forbedret romslighet og komfort med moderne pontongform
- Bremsetrommel med «turbocooling»
- Varmeapparat og vifte som standard, separat styrt for fører og passasjer foran
- Produksjonsnummer (sedan): 111.021
- Modell med høyeste produksjonstall: 220 S (55.268 biler)
- Sikkerhetscelle for passasjer med deformeringssoner (foran og bak)
- Polstret ratt og «skadereduserende interiør»
- Dørlåser med konisk stift med to sikkerhetssperrer
- Skivebremser (300 SE, fra 1961)
- Tokrets bremsesystem (fra 1963)
- 4-trinns automatisk girkasse som standard (300 SE) eller tilleggsutstyr (fra 1961)
- Luftfjæring (300 SE, fra 1961)
- Lang akselavstandsversjon tilgjengelig (300 SE, fra 1963)
- Sentrallås som ekstrautstyr (lang akselavstand 300 SE)
- Produksjonsantall (sedan): 344.417
- Modell med høyeste produksjonstall: 220 S (161.119 biler)
- Sikkerhetsstyrings-system (fra 1967)
- Toppmodell 300 SEL 6.3 med V4-motor på 250 hk og ytelse på sportsbilnivå (fra 1968)
- Produksjonsantall (sedan): 383.341
- Modell med høyeste produksjonstall: 280 S (93.666 biler)
- Offisielt døpt «S-klasse» for første gang
- Integrert sikkerhetskonsept
- Fire-eikers sikkerhetsratt
- Drivstofftank over bakakselen for å gi beskyttelse i tilfelle en kollisjon
- Sikkerhetsdørhåndtak
- Store frontlykter og blinklys
- Smussbestandige baklys
- Smussbestandige sidevinduer
- Blokkeringsfritt ABS-system som ekstrautstyr (fra 1978)
- Cruisekontroll som ekstrautstyr (fra 1975)
- Automatgir med dreiemoment-omformer som ekstrautstyr (standard for 450 SE, 450 SEL, 450 SEL 6.9)
- Hydropneumatisk fjæring med nivåregulering (450 SEL 6.9, fra 1975)
- Første luksusklasse sedan med dieselmotor, første produksjonsbil med turboladet dieselmotor (300 SD, fra 1978)
- Produksjonsantall (sedan): 473.035
- Modell med høyeste produksjonstall: 280 SE (150.593 biler)
- Første serieproduksjonsbilen som oppfyller krasjkriteriene foran
- Lav dragskoeffisient på Cd = 0,36
- Nye V8-motorer med lettmetallblokk
- Elektrisk justerbar rattstamme som ekstrautstyr (fra 1985)
- Fører-kollisjonspute og beltestrammer for passasjer foran som ekstrautstyr (fra 1981)
- Passasjer-kollisjonspute foran som ekstrautstyr (fra 1988)
- Automatisk låsedifferensial som ekstrautstyr for 6-sylindrede modeller (fra 1985)
- ASR antispinn som tilleggsutstyr for V8-modeller (fra 1985)
- Mestselgende Mercedes sedan i executive- og luksusklassen
- Produksjonsantall (sedan): 818.036
- Modell med høyeste produksjonstall: 280 SE (133.955 biler)
- Lav dragskoeffisient på Cd = 0,31
- Laget med resirkulering i tankene
- Ingen bruk av klorfluorkarboner (CFC)
- Første Mercedes produksjonsbil med 12-sylindret motor, merkets kraftigste bilmotor på dette tidspunktet (600 SE, 600 SEL)
- Klassen 300 SD diesel tilgjengelig for globale markeder for første gang
- 5-trinns automatgir med elektronisk kontroll (standard for V8 og V12 modeller, fra 1995)
- Hastighetsfølsom servostyring med hastighetsavhengig styremoment
- Dobbelte glassvinduer for maksimal støyisolering
- Automatisk klimaanlegg med aktivt kullfilter og CO/NOX-følsomme sensorer som standardutstyr (S 600, eller valgfritt)
- Elektrisk sammenleggbare sidespeil
- Servolukking av dører og bagasjelokk som ekstrautstyr
- Hovedlykter med reflektorer med variabel fokus
- Beltesystem med automatisk høydejustering
- Sidekollisjonsputer for fører og passasjer foran (fra 1996)
- ADS (Adaptive Damping System) som ekstrautstyr
- Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr (S 600, fra 1995) eller ekstrautstyr (S 420, S 500, fra 1995)
- BAS (Brake Assist System) (fra 1996)
- Parktronic elektronisk parkeringshjelp som standardutstyr (S 600, fra 1995) eller ekstrautstyr (fra 1995)
- APS (Auto Pilot System) navigasjonssystem som ekstrautstyr (fra 1995)
- Linguatronic stemmestyringssystem som valgfritt utstyr (fra 1996)
- Tele-Aid nødanropssystem som ekstrautstyr (fra 1997)
- Xenon-frontlykter med dynamisk kontroll av lysområdet som ekstrautstyr (fra 1996)
- Produksjonsantall (sedan): 406.717
- Modell med høyeste produksjonstall: 300 SE/S 320 (98.095 biler)
- Lett karosseri med vektreduserende materialblanding (høyfast stål, lette legeringer, plast)
- Aluminiums-kollisjonsbokser foran og bak
- Dragkoeffisient på Cd = 0,27
- Automatisk kutt av sylinder som standardutstyr (S 600) eller tilleggsutstyr (S 500)
- Elektronisk styrt 7G-tronic 7-trinns automatgir (S 430, S 500, fra 2004)
- Airmatic luftfjæring med elektronisk styrt ADS
- ABC (Active Body Control) som ekstrautstyr (standardutstyr i S 600)
- Blinklys integrert i utvendige speil
- Automatisk langlys
- Vindus-kollisjonsputer
- Sidekollisjonsputer bak
- Beltestrammere bak
- Sidevinduer av laminert glass
- Flersone automatisk klimaanlegg med individuell kontroll for hvert sete, avhengig av solvinkelen
- Luksusseter med ventilasjon og dynamisk multikonturrygg som ekstrautstyr
- Active Distance Assist Distronic som ekstrautstyr
- Keyless Go nøkkelfri tilgang og autorisasjonssystem som ekstrautstyr
- Bi-xenon-frontlykter med dynamisk frontlysregulering som ekstrautstyr (fra 2002, standardutstyr for S 600)
- Pre-Safe forebyggende passasjerbeskyttelsessystem (fra 2002)
- Første S-klasse AMG-modell i det offisielle modellområdet (S 55 AMG 360 hk, fra 1999; med kompressor fra 2002, 500 hk og 700 Nm dreiemoment)
- S 65 AMG med 612 hk og 1.000 Nm (fra 2003)
- V8-dieselmotor med lettmetallblokk (S 400 CDI, fra 2000)
- 4Matic firehjulsdrift som ekstrautstyr (S 350, S 430, S 500, fra 2002)
- Produksjonsantall (sedan): 484.697
- Modell med høyeste produksjonstall: Lang akselavstand S 500 (108.823 biler)
- Dragkoeffisient på Cd = 0,26
- Første bil med miljøsertifikat
- Elektronisk styrt 7G-tronic 7-trinns automatisk girkasse og Direct Select girskifte
- ABC (Active Body Control) med stabilisering mot sidevind som ekstrautstyr (standardutstyr i S 600)
- Adaptive Brake bremsesystem
- Adaptive bremselys
- Brake Assist Plus som ekstrautstyr
- Forbedret Active Distance Assist Distronic Plus (med bremsing til null) som ekstrautstyr
- Pre-Safe-brems med delvis autonom bremsing (fra 2006) og autonom nødbremsing (fra 2009) som ekstrautstyr
- Parkeringsassistent som ekstrautstyr
- Panoramatak/skyvetak som ekstrautstyr
- Active Night View Assist som ekstrautstyr
- Blind Spot Assist som ekstrautstyr (fra 2007, fra 2010 som Active Blind Spot Assist)
- Lane Keeping Assist som ekstrautstyr (fra 2009, fra 2010 som Active Lane Keeping Assist)
- Adaptiv fjernlysassistent som ekstrautstyr (fra 2009)
- Speed Limit Assist som ekstrautstyr (fra 2009)
- Første luksusbil med hybriddrift og litium-ion-batteri (S 400 Hybrid, fra 2009)
- Første S-klasse med 4-sylindret motor (S 250 CDI, fra 2010)
- Nye xenon-frontlykter med 20 prosent høyere fargetemperatur (5.000 kelvin) for dagslyslignende lys (2010)
- Produksjonsantall (sedan): 547.698
- Modell med høyeste produksjonstall: Lang akselavstand S 500 (96.032 biler)
- Intelligent Drive med nye assistansesystemer og betydelig forbedrede funksjoner:
- Høsten 2013 gjennomførte testbilen S 500 Intelligent Drive på egen hånd den historiske ruten som Bertha Benz gjennomførte fra Mannheim til Pforzheim i 1888. Denne S-klassen internt kjent som «Bertha» har siden 2016 vært en del av Mercedes-Benz Classic-bilsamlingen
- Forbedret Pre-Safe med en rekke nye funksjoner
- Første bil i verden helt uten pærer, i stedet med nesten 500 lysdioder innvendig og utvendig
- Takket være Road Surface Scan er S-klassen den første bilen i verden som kan identifisere hull på forhånd. Magic Body Control tilpasser understellet og fjæringen (valgfritt for modeller med 8-sylindret motor)
- For første gang i S-klassens historie er sedanen med lang akselavstand kjernen i utviklingsprosessen. Den ble brukt som plan for versjonen med kort akselavstand
- Skjerm- og betjeningskonsept med funksjoner inkludert to TFT-fargeskjermer med høy oppløsning og stemmekontroll
- Klimaanlegg med valgfri Air-Balance-pakke: duftende (global innovasjon), ionisering og enda kraftigere filtrering. Thermotronic automatisk klimakontroll bak gir to ekstra soner for å øke komforten. Elektrisk armlenevarme som en del av Heat Comfort-pakken
- Systemer som for eksempel Energizing-massasjefunksjon som bruker hot-stone-prinsippet (global innovasjon) og aktiv seteventilasjon med reverserende vifter, øker sittekomforten
- Ny generasjon multimedia med kontroll og illustrasjon av funksjoner i grafikk og animasjoner, samt individuell underholdning bak.
- I 2014, S 500 Plug-In Hybrid er den første serieproduksjonen plug-in hybrid av Mercedes. Den kan dekke opptil 33 kilometer uten å generere lokale utslipp
- Fra og med 2014 toppet Mercedes-Maybach S-klasse 222-modellserien med en akselavstand utvidet med 200 mm (3.365 millimeter). Mercedes-Maybach S 600 Pullman med akselavstand på 4.418 millimeter ble introdusert på bilutstillingen i Genève 2015
- Produksjonsjubileum: Den 500 000. 222-modellserien S-klasse rullet av produksjonslinjen på Mercedes-fabrikken i Sindelfingen i november 2019
- I sitt siste år vant 222-modellserien «Best Cars 2020» som lesernes valg i luksusklassen av magasinet «auto motor und sport»
- Ferraris usedvanlig vakre retrobil hanket inn stor designpris
- Bugattis ekstreme sportsbil nærmer seg endelig
- Maserati med en ny superbil