Den elektriske 7-seteren kommer nå som varebil

Maxus Euniq MPV er designet for å frakte mange personer, men det er ingen grunn til at den også kan fungere som en varebil. Nå kommer den elektriske flerbruksbilen nettopp som en slik.


Maxus er kinesisk og eid av SAIC, en av de fire store statseide bilprodusentene i verdens mest folkerike land. Merket er dermed en slags søster av et svært så populært merke her i Norge, nemlig SAIC-eide MG som har kommet som et skudd med elbilen MG ZS EV.

Men selv om Maxus’ eiere befinner seg på den andre siden av kloden, betyr ikke det at Norge ikke får bestemme noe som helst når det kommer til bilene.

Maxus Euniq MPV brøytet vei for elektriske 7-setere her til lands, og med en startpris på under 400.000 kroner fikk storfamilier et ganske rimelig elektrisk valg. Importøren RSA melder at de har solgt flere hundre slike biler, og de har også sett at elbilen kan fylle et annet behov.

Nemlig storvokste biler med en personbilkupé og kun to seter, altså en varebil.

Så de har like godt kastet seg over 7-seteren og fått den bygd om til en 2-setes varebil, gjennomført på en svært skånsom måte, ifølge RSA selv. Dette gjør at man enkelt kan reversere bilen til en MPV 7-seter om man ønsker dette, uten at det blir synlige merker. RSA sier at Maxus er den eneste på markedet som tilbyr denne løsningen.

At bilen i utgangspunktet er ganske stor, hjelper selvsagt på lasterommet som åpenbarer seg når fem seter fjernes. En annen fordel er at Maxus som de fleste andre moderne elbiler har batteripakken under gulvet, og dermed spiser ikke denne av plassen til varerommet.

‒ Maxus Euniq 2-seter varebil er et veldig spennende produkt, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

‒ Her får man en 100 prosent elektrisk varebil med 100 prosent personbilkomfort, og bilen kvalifiserer til 50.000 i Enova-støtte for næringskunder.

Totalt byr Euniq 2-seter på et varerom på 2,2 m3, og er utstyrt med et batteri med 52,5 kWh kapasitet, noe som gir den oppgitt rekkevidde på 260 kilometer. Men for håndverkere og andre som for det meste kjører i sentrumsnære områder kan RSA opplyse om en urban oppgitt rekkevidde på 356 kilometer.

RSA har importert Maxus-modeller siden 2018, og tilbyr i tillegg til Euniq også de elektriske varebilene e-Deliver og EV80 samt en EV80 med et lasteplan bakerst.

Totalt består den norske Maxus-familien av sju modeller, og her er flere bilder av den aller ferskeste ‒ varebilutgaven av flerbruksbilen Maxus Euniq MPV:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter