Stadig flere går nå over til elbil, og vi har bikket en halv million elbiler her i Norge. Det betyr også at det stadig monteres nye hjemmeladere, for det er den foretrukne måte å lade elbilen på. En tidligere undersøkelse gjort av NAF viser at hele 81 prosent av elbilistene lader bilen hjemme, og 16 prosent via en metode som absolutt ikke er anbefalt ‒ gjennom vanlig stikkontakt. Men heldigvis benytter brorparten av hjemmeladerne seg av nettopp en slik ting ‒ en hjemmelader. I undersøkelsen oppga 65 prosent at de brukte en ladeboks hjemme for å fylle batteriet, mens kun 8 prosent svarte at de lader på jobben. Ifølge NAF er det nå et 30-talls ladebokser til salgs, og det er åpenbart ikke veldig enkelt å finne fram i denne jungelen. ‒ Vi anbefaler at du kontakter en elektriker før du kjøper hjemmelader. Da får du en god løsning som passer både strømanlegget, bilen og lommeboka di, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lading i NAF. Flere av ladeboksene er mulig å kjøpe uten montering, men NAF er usikre på om dette faktisk lønner seg. Utfordringen for elbilisten er å sammenligne laderne, og ikke minst å sette en prislapp på jobben som elektrikeren må gjøre. NAF sier at i noen tilfeller kan startprisen være lik, men at det er variasjonen rundt hva som er innebygget av vern og sikkerhetstiltak. For eksempel har noen ladere ting som smartlading og vern innebygget, mens andre har dette som tilleggsutstyr. ‒ En god elektriker skal ha oversikt over sikkerheten i de ulike ladeboksene. Og antagelig får du også en mer riktig totalpris om du kjøper boks og montering hos en elektriker, enn om du kjøper boksen selv og så spør elektrikeren om montering, sier Gjøby. Utfordringen med å kjøpe en ladeboks er det at det er vanskelig å sette seg inn i hva som skiller de gode fra de dårlige ladeboksene, og hvilken som passer best for din bil og elanlegget der du bor, forteller NAF.
