Ok, la oss ta en ting med en gang. Den sportslige forkortelsen RS kan bety så mangt, og over hos Renault er dette en forkortelse av Renault Sport. Ok, da vet vi det.
Ifølge Renault selv startet sagaen om Megane RS tilbake i 2003, mens selve bilen ble introdusert på markedet i 2004. Den var basert på den andre generasjonen av Megane-modellen introdusert i 2002, og hadde en 2-liters turbomotor med 225 hestekrefter som gjorde at den klarte 0-100 km/t på 6,5 sekunder.
-->
I dag høres det kanskje ikke veldig imponerende ut, men for snaut 20 år siden var dette ganske så habilt. En 2004-utgave av Porsche 911 Carrera brukte for eksempel 5,3 sekunder på å nå 100 km/t, og dette er altså en rendyrket sportsbil.
Nå tar altså eventyret slutt.
Renault sier at utgaven kalt Megane RS Ultimate erstatter den vanlige Megane RS og Megane RS Trophy når den er på plass til våren, og adjø-utgaven skal vises fram under Tokyo Auto Salon 13. januar.
Megane RS har de siste årene konkurrert med blant annet Honda Civic Type R om å sette nye banerekorder, og den aller siste bør også være blant de aller raskeste.
Ultimate-utgaven er for eksempel bredere enn standardutgaven, 60 mm foran og 40 mm bak, og kommer også med en rekke spesialdetaljer som skal skille denne fra de andre utgavene. Og ja, som bildene viser er det mulig å få den i en ganske så knallgul farge også.
Motoren er hentet fra den prisbelønte Alpine A110, noe som betyr en 4-sylindret turbomotor som huser 300 hk og 420 Nm dreiemoment. Bilen er også utstyrt med semi-slicks dekk og har Brembo-bremser, noe som er greit om man skal raskest mulig rundt en bane.
Alt dette barberer også sprinttiden ned ytterligere, og denne klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder, opplyser Renault selv.
‒ Megane RS representerer 15 år av arbeidet mitt i Renault Sport, sier Laurent Hurgon, både testfører og utviklingsekspert i Renault Group.
‒ Siden Megane II fase 2 har vi hele tiden forbedret dens dynamiske ytelse for å forbli ledende innen segmentet for forhjulsdrevne sportsbiler. Rekordene på Nürburgring Nordschleife er uforglemmelige utfordringer, fulle av lidenskap, adrenalin og følelser. Og nå, Megane RS Ultime... Jeg er spesielt stolt over å signere versjonen som kronet denne fantastiske sagaen.
Slik ser avslutningen ut:
Testføreren står bak flere av banerekordene til Megane RS, og det har ikke Renault glemt.
Så når de nå kun lager 1.976 eksemplarer av den ultimate modellen blir samtlige altså signert av Hurgon selv, noe som jo er moro.
Grunnen til at Renault kun skal sette sammen 1.976 eksemplarer er ganske enkelt at Renault Sport-avdelingen ble etablert i 1976. Og når vi er inne på temaet Renault Sport.
Megane RS Ultimate blir den aller siste bilen med Renault Sport-logoen, for nå skal denne avdelingen bakes inn i Alpine-merket ‒ og Renault Sport Cars har blitt til Alpine Cars.
Dermed er det altså slutt for Megane RS, og her er bilder av den aller siste Megane RS ‒ den ultimate modellen:
Les også: