Det er ikke enkelt å være et såkalt grønt parti, for det
sitter langt inne for oss mennesker å gå tilbake på noe som den moderne
utvikling har gitt oss. Det gjelder ikke minst biler, som i dag er en del av livet
som forenkler hverdagen til veldig mange mennesker. For vi er skapt til å
forflytte oss, og den enkleste måten er via biler.
denne friheten ved blant annet å gjør det så dyrt at enkelte rett og slett ikke
har råd til å bruke bil lenger, noe som har resultert i et gryende
bompengeoppgjør. Nå er nordmenn heldigvis relativt rolige og tålmodige av
seg, men vi skal ikke så langt nedover kontinentet før vi finner folk med langt
mer kokende blod i årene. Og der er politikerne langt med restriktive med å banke
gjennom upopulære forslag som går direkte på folks mobilitet. Ja, vi har de gule vestene i Frankrike friskt i minne. Der ville
blant annet politikerne skru opp drivstoffprisene, og dette har resultert i en
rekke demonstrasjoner hvor opprørsbevegelsen bærer gule vester. Dette har siden
spredd seg til naboland som Belgia og Nederland. Det er mulig de tyske politikerne har fått med seg dette, for der ble et annet potensielt upoplært forslag stemt ned så det holdt torsdag. De grønne i Tyskland ser en rekke uheldige konsekvenser med høy
fart på Autobahnen, og de mener at dette blant annet går utover trafikken
generelt, trafikksikkerheten og gir mer utslipp. Så partiet kom opp med et forslag om å sette en grense på 130 km/t på hele Autobahnen, akkurat som de fleste landene rundt dem har per i dag.
ARD at de ikke regnet med at det gikk igjennom, «som mange andre forslag som De
grønne presenterer, men som til slutt får et flertall». DW skriver at det var et usedvanlig godt oppmøte i
parlamentet da forslaget ble presentert, og av de 631 stemmene var 498 mot
forslaget. Selv de aller fleste på venstresiden i den tyske politikken stemte mot
forslaget. Autobahn er det tyske ordet for motorvei, og er et nettverk
av motorveier som knytter hele Tyskland sammen. De store motorveiene er altså kjent for sin frie fart, men
det er ikke slik at man kan holde full gass gjennom hele Tyskland. Faktisk har
deler av Autobahnen faste fartsgrenser, mens det på andre steder er flytende
grenser alt ettersom hvordan trafikken og forholdene er.
det er altså lov å kjøre fortere enn dette uten at man risikerer bøter. Men
skulle uhellet være ute i for eksempel 200 km/t, så kan man bli stilt
ansvarlig. Autobahn er også et yndet sted for bilprodusentene som ønsker å teste bilene sine, og den frie farten var nok også en av grunnen til at Porsche var så hyppe på å vise at den kommende elbilen Taycan tålte høye hastigheter over en lang periode. Og de som snart kjører en Taycan på Autobahnen kan gasse på
i framtiden også, iallfall for en stund fremover. Les også:
- Slik får elbilen bedre rekkevidde i kulden
- Alt om elbilen Volvo XC40 Recharge
- MG’s billige el-SUV kommer i november