‒ Nyere bilstoler blir stadig bedre og tryggere. Men vi mener at det fortsatt er behov for å skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Hun peker på at det nå har kommet en ny standard for bilstoler i tillegg til den som har vært kjent som R 44-standarden. Den nye er kjent som i-Size standarden (UN R 129), og stiller i motsetning til R 44 også krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon. Og NAF merket godt at sikkerheten har blitt bedre. ‒ Både testvinneren fra BeSafe og bilstolene fra Bugaboo og UPPAbaby som ble nummer to og tre i testen er godkjent etter den nyeste sikkerhetsstandarden. Stolen som kom dårligst ut er godkjent etter den eldre standarden, forteller Ryste. Det stilles stadig strengere krav til sikkerheten i bilen, noe den norske bilorganisasjonen er glade for. ‒ Resultatet viser at økte sikkerhetskrav fungerer. Det er grunnen til at NAF ønsker strengere testkrav for bilstoler. Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir bedre og tryggere. Sikkerhetskravene er viktig for å drive frem utviklingen, sier Ryste. Nå er det ikke slik at stoler med den gamle standarden er farlige, for også de tilfredsstiller de gjeldende kravene til kollisjonssikkerhet. Men NAF har altså testet etter strengere kriterier enn de er godkjent for. NAF-testen har blant annet en høyere kollisjonspuls enn det kravene tilsier, for NAF mener at dette gir et mer realistisk bilde av belastningen ved en frontkollisjon. Testing for sidekollisjon er gjennomført på alle stolene, også for de som ikke er godkjent etter den nyeste standarden.
