‒ Nyere bilstoler blir stadig bedre og tryggere. Men vi mener at det fortsatt er behov for å skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Hun peker på at det nå har kommet en ny standard for bilstoler i tillegg til den som har vært kjent som R 44-standarden. Den nye er kjent som i-Size standarden (UN R 129), og stiller i motsetning til R 44 også krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon.
-->
Og NAF merket godt at sikkerheten har blitt bedre.
‒ Både testvinneren fra BeSafe og bilstolene fra Bugaboo og UPPAbaby som ble nummer to og tre i testen er godkjent etter den nyeste sikkerhetsstandarden. Stolen som kom dårligst ut er godkjent etter den eldre standarden, forteller Ryste.
Det stilles stadig strengere krav til sikkerheten i bilen, noe den norske bilorganisasjonen er glade for.
‒ Resultatet viser at økte sikkerhetskrav fungerer. Det er grunnen til at NAF ønsker strengere testkrav for bilstoler. Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir bedre og tryggere. Sikkerhetskravene er viktig for å drive frem utviklingen, sier Ryste.
Nå er det ikke slik at stoler med den gamle standarden er farlige, for også de tilfredsstiller de gjeldende kravene til kollisjonssikkerhet. Men NAF har altså testet etter strengere kriterier enn de er godkjent for.
NAF-testen har blant annet en høyere kollisjonspuls enn det kravene tilsier, for NAF mener at dette gir et mer realistisk bilde av belastningen ved en frontkollisjon.
Testing for sidekollisjon er gjennomført på alle stolene, også for de som ikke er godkjent etter den nyeste standarden.
‒ Kravet til sikkerhet ved frontkollisjon bør økes og sidekollisjon inkluderes i godkjenningen av alle bilstoler for babyer, mener Ryste.
Med strengere krav var det tre barnestoler som ikke leverte nå det kom til frontkollisjon, og to som ikke leverte på sidekollisjon. I tillegg fikk en av barnestolene også dårlige tilbakemeldinger fra testpanelet når det kom til brukertesten.
Det var en klar testvinner i stolen som er kalt BeSafe iZi Go Modular X1 i-Size, og denne fikk karakteren 8,7.
‒ Testen viser at det er lurt å gå grundig til verks når man skal kjøpe bilstol. Sjekk tester, snakk med forhandlere og finn ut hvilken stol som passer til deres bruk og deres bil, sier Ryste.
Testvinneren kommer i to versjoner, en med base og en uten hvor stolen festes med setebeltene i bilen. Og overraskende nok var det svært liten forskjell på de to, og begge ble belønnet med 8,7.
‒ Resultatet er litt overraskende. Det føles tryggere å ha en bilstol med base til å feste i isofix-festene bilen, men det har ifølge testen lite å si for sikkerheten.
‒ Bruk av isofix gjør det likevel mye lettere å ta stolen inn og ut av bilen. Riktig montering av stolen bidrar i seg selv til sikkerheten til barnet. Vi anbefaler derfor som hovedregel at du kjøper en bilstol med isofix, sier Camilla Ryste.
Nummer to i NAF-testen ble Bugaboo Turtle Air by Nuna med en score på 7,9, mens den tredje som utmerket seg var UPPAbaby Mesa i-Size med 7,8 i karakter.
I videoen under kan du se vinneren og taperen under testene, og hos NAF finner du mer info om alle de ni barnestolene og hvordan de gjorde det i de tøffe testene.
Les også: