Det danske merket har holdt på siden 2007, men det er ikke
så mange som kjenner til Zenvo som holder til i Præstø sør på Sjælland. Og det
er ikke så rart, for de begrenser produksjonen til kun fem biler i året. Og det er heller ikke så rart.
karbonbaserte felgene til den oppdaterte TSR-S bruker to teknikere ikke mindre
enn én måned på jobben. Det tar altså to ansatte en uke for å lage en felg.
Hmmm. Resultatet er da også noen felger som du aldri har sett før,
noe du kan se om du følger med helt ned til bildeserien i bunnen. Den oppgraderte TSR-S byr på mer enn fire nye felger som
veier rundt 15 kilo mindre enn vanlige aluminiums-felger. De har redesignet flere deler av modellen som veier under 1.500
kilo, gitt den enda mer krefter og videreutviklet girkassen. På utsiden har den fått mer karbon enn tidligere, mens V8-motoren
på 5.8 liter med doble turboer nå yter rundt 1.200 hestekrefter. Den hybride girkassen er på 7 trinn, og det er mulig å velge
mellom Road og Race. Gateinnstillingen er snillere med girskiftene, mens Race
gir lynhurtige girskifter akkurat som en ekte racerbil. Sportsbilen som er en 2-seter klarer sprinten på 2,8 sekunder, noe som i dag ikke høres uhyre imponerende ut. Men dobles distansen viser TSR-S hvor kapabel den er, for 0-200 km/t fyker unna på 6,8 sekunder ‒ imponerende. Toppfarten er satt til 325 km/t.
gatekvalitetene til TS1 GT med bane-egenskapene til TSR. Prisen? En plass rundt 15 millioner kroner. Men da kan du være med på å designe bilen slik at den får sitt
eget særpreg, for med fem biler i året åpner Zenvo for dette. Og studerer du bildene under litt nøyere ser du at logoen er en hammer. Ja, det er Tors hammer, så vi føler litt eierskap til dette merket vi og.
- Fant alvorlige feil ved en rekke Volvo-modeller
- Slik kjører klodens største bokse-mester
- Formel 1-lag smittet av corona