Så hva er det største eksport-feltet til Romania? Jo, det er alt som har med biler å gjøre. Deler og tilbehør, og ikke minst nye biler.
For Dacia er noe så uvanlig som et rumensk bilmerke, og et ganske gammelt ett. For selskapet ble grunnlagt så langt tilbake som i 1966, men den moderne tidsregningen starter i 1999.
-->
Da solgte de rumenske myndighetene bilmerket til den franske Renault-gruppen, og i 2004 tok dagens Dacia skikkelig sats og startet på reisen som nå har tatt de over en stor milepæl.
De startet med å ekspandere ut i Øst-Europa, men fikk raskt enda større ambisjoner og har nå bredt seg utover hele Europa. Totalt er Dacia på plass i 44 land, og selger biler i bøtter og spann.
De to mest populære modellene er Sanderos og Duster, som de har solgt henholdsvis 2,78 millioner og 2,26 millioner av. Og de har også en ganske populær elbil i Spring.
Man skulle kanskje tro at det var hjemme i Romania at Dacia solgte aller flest biler, men det faktisk ikke slik. Det er riktignok et av de fem beste landene, men helt på toppen troner Frankrike som det aller viktigste markedet.
Nummer to er Italia, og Dacia hevder også at de for andre år på rad er det ledende detaljhandelsmerket i Europa.
Det kan de også takke britene for. Over på balløya feirer Dacia 10 år i 2023, og kan juble for at de har rundet 250.000 biler der. Og det etter at de mer en doblet salget i 2022 sammenliknet med 2021.
Dette har hjulpet Dacia til å oppnå en markedsandel på 7,6 prosent i det europeiske detaljhandelsmarkedet (6,2 prosent i 2021). Videre kan merket fortelle at for sjette år på rad (siden 2017) var Dacia Sandero den mest solgte bilen i det europeiske detaljhandelsmarkedet.
Duster fulgte som nummer to i 2022, og de sier videre at denne har vært den mest solgte SUVen til detaljkunder siden 2018.
Begge modellene har selvsagt vært viktig for at Dacia har nådd milepælen på 8 millioner solgte biler. Dette inkluderer også 1,97 millioner eksemplarer av Logan, 630.000 eksemplarer av Dokker, 346.000 eksemplarer Lodgy, 93.000 elektriske salg av Springs, 80.000 eksemplarer av Jogger og 107.000 andre modeller inkludert Solenza.
Statistikken viser også at merkets robuste og eventyrlige natur treffer folk utenfor byene, og 40 prosent av kundene bor faktisk på landsbygda.
Folk som kjøper Dacia Spring – Europas rimeligste nye elbil – er de mest landlige (50 prosent), men dessverre er den ikke tilgjengelig i Norge. Her hjemme er det kun Duster som tilbys. Neste steg for Spring er Storbritannia, hvor de skal lanseres til neste år.
Dacia lover å fortsette sin forstyrrende ferd i den europeiske bilindustrien, og har blant annet vist fram et nytt manifest gjennom en ganske spektakulær konseptbil.
Les mer om den i en av lenkene under illustrasjonen av de to bestselgerne til Dacia, Sandero og Duster. Du vil ikke angre, for dette er en elbil som du har aldri har sett maken til.