Om noen spør om hvilke bilmerker som har vært langt framme i utviklingen på 2000-tallet, kan du trekke fram en skikkelig overraskelse ‒ Dacia.
Dette er billigmerket til Renault, og har sitt utspring i et så uvanlig land som Romania. Bilmerket har da også fått sitt navn etter det rumenske dakia-folket som kriget mot romerne for rundt 2000 år siden.
-->
Grunnen til at du kan trekke fram Dacia er at de kom med en veldig moderne bil tilbake i 2004, en som brukte oppskriften elbilene er så opptatt av i dag ‒ ja, plass.
Det rumenske merket tryllet fram en bil kalt Dacia Logan, og tanken bak denne var å utnytte den innvendige plassen til det fulle. Faktisk var Logan en så god bil at eierne selv også solgte denne ‒ da som Renault Logan.
Siden har Dacia kjørt på videre, og har blitt en liten suksesshistorie. Bare i 2019 skuflet de ut 737.000 nye biler, over dobbelt så mange som Tesla klarte. Tygg på den!
Hovedmodellen i dag er Duster, en ganske kompakt og høyreist SUV på 4,34 meter som ble introdusert 2010. Vi skrev billigmerke, og det er virkelig Dacia ‒ Duster starter på 239.900 kroner her hjemme.
Dacia vil selvsagt også henge med i framtiden, og i vår viste de fram et konsept som følger linjene til Duster ‒ bare at den er elektrisk og langt mer kompakt.
Nå har Spring tatt steget fra konsept til før-produksjon, og Dacia kan vise fram det som blir produksjonsversjonen av det som igjen blir den billigste helelektriske SUV-modellen på markedet.
Slik ser den ut:
Bildet over lyver på flere områder. For det første ser den vitterlig ut som en vanlig bensinbil, og for det andre ser den ikke så knøttliten ut. Men den er både helelektrisk og liten.
Bilen er 3,73 meter lang, 1,62 meter bred (foruten sidespeilene) og 1,51 meter høy. Grillen er bare til pynt, for på innsiden er det kun en elektrisk motor som ikke trenger den normale kjølingen.
Så hvor kompakt er 3,73 meter? Jo, den er langt kortere enn minstemann i Dacia-familien, Sandero som akkurat bikker fire meter. Men den kjenner nok ikke så mange til, så et bedre eksempel er kanskje Volkswagen Up. Den måler 3,6 meter. En bil som Toyota Yaris måler på sin side 3,94 meter, så Spring Electric befinner seg mellom disse to.
Men med Logan i tankene så kan vi forvente oss en god plassutnyttelse også i den svært så kompakte SUV-modellen, som visstnok skal ha generøs plass for fire voksne.
Ellers har den et lagringsrom foran på 23,1 liter, mens bagasjerommet rommer 300 liter. Baksetet kan også legges ned, og da åpner det seg 600 liter. Kneradiusen er oppgitt til 100 mm.
Men skal man lage Europas billigste må man også spare penger, og det ser man blant annet på felgene. Igjen lyver bildet litt, for denne har hjulkapsler som ser ut som lettmetallfelger. Men det ser jo vitterlig bra ut, så ingen krise det.
Resten av Spring Electric ser også ok ut, med moderne LED-lys foran og moderne SUV-linjer. De oransje detaljene som gir den en voldsom kontrast er ikke bare på denne visningsbilen, men denne fargepakken kan fås med lanseringsversjonen.
En fordel med en bil som måler under fire meter er svingradiusen, og for Springs del er den på kun 4,8 meter.
Og det er også mulig å få moderne teknologi i en Spring, blant annet parkeringsassistent og ryggekamera. En 7-tommers berøringsskjerm inkluderer navigasjon, DAB og støtte for iPhone og Android, den har bluetooth og USB-inngang. Stemmegjenkjenning, riktignok via smarttelefon, kan aktiveres via en knapp på rattet.
Spring har selvsagt alt pålagt sikkerhetsutstyr som alle andre biler, noe som blant annet inkluderer nødbrems.
Så hva med det viktigste, foruten prisen som ikke er kjent.
Jo, bilen kommer med en batteripakke på 26,8 kWh som lar den rulle 225 kilometer før ladekabelen må fram. Brukes den kun som bykjøring er rekkevidden på 295 kilometer.
Ladetiden opp til 80 prosent er oppgitt til under én time via 30 kW, og fyller hele batteriet på fem timer om den plugges til en lader som leverer 7,4 kW. Brukes en vanlig stikkontakt som klarer 2,3 kW bruker den 14 timer på å lade batteriet helt fullt.
Dette er alt annet enn en racerbil, for Dacia setter vel også en slags rekord for minst hestekrefter i en ny bil anno 2020. Dacia Spring byr nemlig på en elmotor med 44 hk, og som ikke dette er nok ‒ det er mulig å begrense kreftene enda mer. Trykkes knappen Eco for å spare strøm er det kun 31 hk tilgjengelig, men da går det fortsatt an i presse den opp i 100 km/t.
Det er altså ikke klart hva denne skal koste, og Dacia snakker også om en form for bildeling rundt denne. Det er også snakk om en cargo-versjon, så vi får bare vente å se hva som egentlig kommer og hva som blir tilgjengelig.
Her er bilder av Dacias aller første elbil, Spring Electric.
Les også: