Litt fleipende kan vi si at Dacia nå både jogger og springer. Jogger følger nemlig en annen ny modell som Dacia har på gang, en liten kompakt og helelektrisk SUV kalt Spring.
Nå er Jogger hakket større enn elbilen Spring som måler 3,73 meter i lengden, og Jogger er 4,55 meter lang og har en akselavstand på 2,9 meter. Det siste er viktig med tanke på den innvendige plassen, og kanskje spesielt for en bil som hører hjemme i det populære C-segmentet.
-->
Jogger har et mer klassisk utvendig design enn de fleste andre nye SUV-lignende biler vi er vant til, og grunnen er at denne ikke er en klassisk SUV. Dacia har gått for en SUV-styling og et flerbruks-design, ettersom denne også åpner for å frakte flere enn fem personer.
En jogger befinner seg gjerne ute i terrenget, har positiv energi (iallfall i starten) og er kanskje litt eventyrlysten. Det er iallfall dette Dacia har jaktet på med sin Jogger.
‒ Dacia gjenoppfinner 7-seters familiebilen med helt nye Dacia Jogger, sier Denis Le Vot, CEO Dacia.
‒ Dette siste allsidige tilskuddet representerer merkets utendørs ånd ‒ alltid klar for eventyr. Det eksemplifiserer Dacias engasjement for å gjøre mobilitet tilgjengelig for alle, og det inkluderer store familier. Dacia Jogger vil også være Dacias første hybrid, fordi mobilitet, enten det er i eller utenfor byen, må være tilgjengelig for alle.
Mer avstand mellom for- og bakhjulene gir en større kupé, og det er her Jogger har en joker mot de fleste andre modellene i C-segmentet ‒ nemlig antall seter.
Jogger kan nemlig by på tredje seterad, og dermed en familievennlig 7-seter.
Ifølge Dacia er den innvendige plassen såpass spandabel at to voksne personer også sitter komfortabelt på den tredje seteraden, noe blant annet en kneplass på 127 mm og en hodehøyde på 855 mm sørger for.
Vi har ikke sett bilen fysisk og fått testet dette, men skal vi ta utgangspunkt i bildet under ser det vitterlig ut som også de helt bakerst har ganske greit med plass.
En annen ting som er viktig for litt større familier er bagasjeplassen. Dacia forklarer at bagasjerommet byr på 213 liter med alle setene i bruk, men dette øker til 712 liter om setene på tredje rad legges ned. Om også 2. rad legges ned, øker lastekapasiteten til hele 1.819 liter.
Dacia er eid av Renault, så bilen har fått moderne løsninger som for eksempel et digitalisert dashbord. Jogger byr blant annet på digitale instrumenter og en berøringsskjerm på 8 tommer, og støtter både Android Auto and Apple CarPlay.
Jogger er også utstyrt med diverse ADAS-assistenter, blant annet automatisk nødbrems, blindsone-varsler, en parkerings-assistent og en bakkestart-hjelper.
Le Vot nevnte at den kommer som hybrid, men det er først i 2023. For ved lansering kommer den enten med en TCe 110 bensinmotor eller en ECO-G 100 biodrivstoffmotor, mens Dacia Jogger Hybrid skal utstyres med en 1.6-liters bensinmotor koblet til et 1,2 kWh 230V batteri.
Dette er altså ikke en ladehybrid, men Dacia sier at hybriden vil kunne kjøre 80 prosent av tiden i byer på elektrisk strøm.
Dacia er også på plass i Norge, så den nye Dacia Jogger kommer nok løpende til Norge i løpet av første halvdel av 2022. Kanskje allerede til våren, som jo er spring på engelsk.
Les også: