Dacia med «ekstremversjon» av Duster

Navnet er i det minste ekstremt ‒ Duster Extreme SE.


Dacias eneste modell i Norge, Duster, har rukket å bli 12 år.

Men så gammel er ikke den utgaven som nå selges, for det rumenske merket oppdatert SUV-modellen med en ny generasjon tilbake i 2017.

-->
Den utgaven som er på plass i Norge, Duster Prestige, er faktisk ikke så verst utstyrt, og har for eksempel et ryggekamera som jo langt fra alle nybilene kan skilte med.

Og nå kommer det også en ny spesialversjon basert på Prestige-utgaven.

Dacia har kalt den for Duster Extreme SE, og er litt røffere i utseende.

Utvendig betyr dette en litt mer eksklusiv styling og fargeeffekter.

Dette inkluderer oransje detaljer på frontgrillen, bakspeilhus, takrails og bagasjelokk, samt eksklusive svartlakkerte aluminiumsfelger. Og en spesiell grå utvendig lakkfarge.

På innsiden går det også i oransje detaljer, som sømmene, på lufteventiler, midtarmlenet foran, dørpanelene og midtkonsollen.

Duster Extreme SE har selvsagt alle funksjonene til Prestige-utgaven, men får også litt ekstra utstyr. Dette inkluderer nøkkelfri adgang, to USB-porter for passasjerer bak og et multi-view kamerasystem.

Men verken drivverket eller opphenget er oppdatert, så veldig ekstrem er ikke den nye spesialutgaven.

Det er dog mulig å få Duster med firehjulsdrift kombinert med en dieselmotor med 116 hestekrefter og er dreiemoment på 260 Nm, så denne bør komme seg greit fram.

Duster er også tilgjengelig med en bensinmotor med 150 hk og 250 Nm, men da er det kun tohjulsdrift.

Dacia tilhører Renault-gruppen og har hatt stor salgssuksess de siste årene. I fjor gikk salget opp med 3 prosent, og totalt leverte de ut 537.095 biler.

Merket har i motsetning til for eksempel Toyota allerede en elbil ute på markedet, nemlig den lille Spring.

Elbilen kom i salg i mars i fjor, men det inkluderer ikke de nordiske landene. Dacia har vært bekymret for hvor godt den faktisk takler vinterkulden, så de ville teste dette før de eventuelt sendte den nordover.

Det har dog skjedd ting i mellomtiden. Spring er nemlig kjørt gjennom kollisjonstestene til Euro NCAP.

De som husker godt vet at Renault Zoe bokstavelig talt endte opp som slakt, og ble belønnet med pinlige 0 stjerner. Nå betyr kanskje ikke det all verden, for allerede før testen hadde Renault bestemt seg for å fase ut elbilen når de tar i bruk en ny plattform.

Spring klarte seg ikke så veldig mye bedre i kollisjonstesten.

Den endte opp med 1 stjerne, og det er nå usikkert om elbilen noen ganger dukker opp her i Norge.

Dacia, kjent som et billigmerke, har en vei å kjøre når det kommer til sikkerhet. Dacia Logan og Dacia Sandero Stepway ble også testet i fjor, og begge endte opp med 2 stjerner.

De minst sikre bilene i fjor foruten Dacia og Renault Zoe står med 4 stjerner, så det er et ganske stort gap som Renault-gruppen aller helst bør tette.

Når det gjelder Duster så ble den testet av Euro NCAP tilbake i 2017, og den gang oppnådde den 3 stjerner.

Og her er bilder av den aller nyeste utgaven av denne, Dacia Duster Extreme SE:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter