Drøyt to og et halvt år etter at Seat viste fram en ny elbil de kalte El Born, er den endelig på plass i Norge.
Riktignok er denne verken til salgs eller skal ut til en kunde, men elbilen som siden Genève Motor Show i 2019 har byttet både merke og modellnavn skal vises fram til nordmenn.
-->
Den første muligheten til å ta elbilen som nå heter Cupra Born i nærmere øyensyn er på Aker Brygge i Oslo neste uke, før den finner veien videre til Lillestrøm og Oslo Motor Show som åpner dørene fredag om en uke.
Cupra Norge åpnet for bestillinger av Born i september, og er selvsagt spente på hvordan folket tar imot modellen med 204 hestekrefter, inntil 424 kilometer rekkevidde, hurtigladekapasitet på 120 kW og en startpris på 307.000 kroner.
‒ Vi er et nyetablert utfordrermerke, men har like fullt store forventninger til fullelektriske Born, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller.
‒ Det har vært gøy å se den umiddelbare responsen fra markedet da vi åpnet nettbutikken. Med Møller- og Volkswagen-apparatet i ryggen tilbyr vi trygghet, samtidig som vi appellerer til kunder som ikke er redde for å skille seg ut på veien.
Merket Cupra er allerede på plass i Norge med ladehybriden Formentor, men Born blir den førstefødte fra det ferske merket laget på Volkswagen-gruppens helelektriske MEB-plattform.
Og ettersom Cupra skal være den litt mer sportslige søsteren til Seat, byr Born på ting som sportsunderstell, progressiv styring og sportsratt som standard.
Serieproduksjonen av elbilen startet i slutten av september, og Cupra Norge opplyser at de første norske kundene kan forvente seg utleveringer mot slutten av året.
‒ Cupra-trucken er klar for å ganske snart starte hjemlevering av biler til norske kunder, som får Born på døra, sier Ågotnes.
‒ Det er et eksempel på hvordan vi utforsker nye måter å gjøre ting på, til beste for kundene våre. Å utfordre alle etablerte sannheter i bransjen er en takknemlig oppgave med en modell som Born i spissen, fordi vi ser at den får oss på radaren.
Cupra er et søstermerke til Seat, og det er også Harald A. Møllers Seat-apparat som håndterer merket her i Norge.
Den nye merket har ingen fysiske forhandlere, så her er det nettsalg som gjelder.
‒ Oppsettet vårt med online-salg, tett kundeoppfølging både fysisk og digitalt og hjemlevering gjør at vi kan tilby ekstremt konkurransedyktige priser, og vi forventer at Cupra, og Born i særdeleshet, skal appellere til kunder som ikke er redd for å skille seg ut på veien, sier Ågotnes.
De i Oslo-området kan altså sjekke ut bilen neste uke, men allerede nå kan du ta en nærmere titt på Cupra Born.
Her er nemlig en masse bilder av elbilen som mange nok venter spent på, Cupra Born:
Les også: