Med all bråket rundt biler og veisektoren skulle man kanskje
tro at det ikke bygges særlig med nye veier her i Norge, men det er selvsagt
helt feil. Nye Veier som er bevilget 5,6 milliarder kroner gjennom statsbudsjettet
2020 har for tiden flere store prosjekter, deriblant et hvor AF Gruppen bygger nye
E39 mellom Kristiansand og Mandal.
tyngste skytset de har tilgjengelig ‒ sprengstoff. Da gjelder det selvsagt å være ytterst forsiktig, men uansett
hvor mye forholdsregler man tar kan det bli liggende farlig sprengstoff igjen. Faktisk ble det ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB) rapport om 300 hendelser knyttet til sprengstoff i Norge i fjor,
hvorav hovedvekten omhandlet forsagere (udetonert sprengstoff). Nye Veier og AF Gruppen vil som alle andre har et sikrest
mulig arbeidsmiljø, og går nå bokstavelig talt en ny vei for å sikre både
medarbeidere og befolkningen generelt. AF Gruppen har nemlig ansatt tre nye medarbeidere som skal håndtere
HMS-arbeidet, og det er tre av de lydigste ansatte vi finner på norske arbeidsplasser. Her ser du to av dem, og et hint ‒ det er ikke de to i
selvlysende jakker ‒ selv om de sikkert også er lydige og flinke.
hunder som skal sniffe opp udetonert sprengstoff, og de firbeinte ekspertene
heter Chili, Corona og Sylvester. For byggingen av E39 mellom Kristiansand og Mandal går nå inn
i en ny fase, hvor det skal sprenges og transporteres en betydelig mengde med
masse. De firbeinte skal søke etter rester av sprengstoff. ‒ Vi legger stor vekt på å ivareta omgivelsene våre ved
sprengning og masseforflytting, og viktigst er sikkerheten til de som jobber i
og for prosjektet, sier utbyggingssjef Harald J. Solvik i Nye Veier. ‒ For å være trygge på at personell og maskiner ikke blir
skadet, og på at vi ikke etterlater oss sprengstoffrester i området, setter vi
inn et ekstra sikkerhetstiltak, forklarer han videre.
sprengstoff i sivile søk, og i 2017 startet de også med å trene opp slike firbeinte
ansatte selv. Hundene er nå fullt operative og ute i jobb. ‒ Hundene kan lukte og identifisere sprengstoff, forteller Kristoffer
Modell, rådgiver og hundetrener i AF Decom. ‒ Dette kan dreie seg om å finne gjenstående eksplosiver i
grunnen på en effektiv og sikker måte, som i dette tilfellet på E39
Kristiansand-Mandal øst. I AF Decom har vi lang erfaring, sertifikater og de
tillatelser som myndighetene krever, for å håndtere alle typer eksplosiver og
risikoer knyttet til håndtering av forsagere. I kampen mot udetonert sprengstoff har Nye Veier innført
krav om bruk av elektroniske tennere, noe som gjør at entreprenøren har en digital
oversikt over alle sprengladninger og kan se om detonasjon har skjedd som
planlagt. Hundene vil deretter søke området for å bekrefte at disse
ladningene faktisk har gått av, og de er også et ledd i å få verifisert at
slike tennere faktisk reduserer problemet med gjenstående sprengstoff. For den store baksiden med elektroniske tennere er at de medfører
en relativt stor merkostnad, men gir også kostnadsbesparende effekter. De firbeinte med spesialsnutene skal gjennomføre søk hvor
det allerede har vært anleggsvirksomhet, og dermed få ned risikoen for at noen
treffer på udetonert sprengstoff. Chilli, Corona og Sylvester sikrer dermed de ansatte. ‒ Dette er et godt eksempel på effektive og gode sikkerhetstiltak
som vi vet virker. Vi er kompromissløse på at ingen skal skade seg i våre
prosjekter, og da er det en selvfølge å både prøve ut og innføre nye metoder og
tiltak, sier utbyggingssjef Solvik. Vi sier voff, og ønsker med det de firebeinte lykke
til med den viktige jobben. Les også:
- Nå krasjer vi mindre i rundkjøringer
- Hjelp, en Bugatti Chiron Pur Sport på bane!
- Toyota har klar en elbil ‒ en elvarebil