Clarksons to favorittbiler i 2019

Verdens mest kjente biljournalist har plukket ut sine to favorittbiler i 2019, og ikke overraskende har Jeremy Clarkson gått for et par ganske så supre biler.


Vi vet ikke hvor mange forskjellige bilkåringer det finnes,
men det virker som nesten alle store aviser og bilmagasiner med respekt for seg
selv kårer sine «årets biler».

Det finnes dog noen få som det er knyttet litt mer prestisje
til.

Årets bil i verden (WCA) og årets bil i Europa (COYT) er de
to aller tyngste, og vi har selvsagt også stor respekt for årets bil valgt av
en ren kvinnejury (WWCY).

Alle de tre prisene har flere titalls jurymedlemmer satt sammen fra mange land.

Det er selvsagt beinhard kamp om å vinne en av disse høythengende
prisene, men det finnes en pris som kanskje er enda verre å vinne.

Nemlig å bli den utvalgte til den kontroversielle og nådeløse
biljournalisten Jeremy Clarkson.

Da han var programleder for BBC-programmet Top Gear slaktet han
faktisk enkelte biler så hardt at flere bilmerker nektet plent å låne de biler,
og de måtte faktisk kjøpe inn noen av bilene som ble testet.

Siden den gang har den kontroversielle men populære
programlederen blitt sparket fra BBC, men han er langt fra arbeidsledig.

Amazon, verdens tredje største selskap, har også en strømmingsplattform
lik den vi kjenner fra Netflix. Og selskapet knallet millioner i bordet og
sikret seg Clarksons tjenester, og han tok også med sine to gamle kamerater Richard
Hammond og James May.

Så nå lager trioen et program som heter Gran Tour, som fokuserer
på lange og utfordrende turer hvor de konkurrerer mot hverandre.

Clarkson er også en skrivende journalist, og har faste
spalter både i The Sunday Times og The Sun hvor bilene får kjørt seg.

The Sunday Times er en avis med respekt for seg selv, så de kårer
sammen med The Times årets biler, og her har den godeste Clarkson sin egen
pris.

TV-profilen kan selvsagt kjøre den han ønsker av biler, og som
de fleste vet foretrekker han superbiler.

Men under årets kåring ble han grådig, noe som ikke er
overraskende for de som har sett TV-programmene hans, og kåret like godt også «årets
folkebil». Altså to priser for 2019.

Den han vanligvis deler ut, superbilprisen, gikk i fjor til den superpotente Huracán Performante signert Lamborghini, og jaggu tilfalt også årets pris til en italiensk produsent.

Men denne gang erkerivalen Ferrari, som har kommet med en ny versjon av superbilen 488 kalt 488 Pista.

Hvem ville ikke kjørt en slik? (Foto: Ferrari)

Og denne har verdens beste motor. For ja, det kåres en slik
en også, og Ferraris 3.9-liters twin-turbo V8 har vunnet den prisen de siste fire
årene.

Den motoren har altså 488 Pista, og da yter den ikke mindre
enn 710 hestekrefter. Og det faller som kjent i Clarksons smak.

«Så strålende at den etterlater brilliant i støvet», slo
Clarkson fast da han testet den.

Og skrev videre:

«… Pista er en av de mest utrolige, strålende, vakre og tilfredsstillende biler noensinne laget. Den får alle andre biler til å føle som om de er bygd av mose og bark. Den er superb.»

«… Pista er ikke bare god. Eller briljant. Den er langt mer.»

Ferrari 488 Pista ble lansert i fjor, og er en gatelovlig
versjon av både 488 Challenge og 488 GTE med løsninger hentet fra formel 1.

Og den rører også nesten på seg som en forme 1-bil.

0-100 km/t fyker unna på 2,85 sekunder, mens 0-200 km/t går
unna på 7,6 sekunder. Toppfarten er på 340 km/t, og forbruket er ‒ vel, den
bruker suppe.

La oss sjekke ut en bildeserie av årets superbil, før vi
beveger oss over på årets «folkebil».

Vi setter «folkebil» i klammer, for dette er altså i øynene til
Clarkson, mannen som nekter å sette seg inn i en elbil.

Men han har jo et lite poeng i sitt resonnement.

‒ Det er ingen tvil om at Bentley er årets folkebil,
ettersom de er eid av Volkswagen som bokstavelig talt betyr «folkets bil».

Det mener altså Clarkson, som dermed bestemte at Continental GT V8 er årets folkebil. Modellen tok dermed dobbelt, ettersom den også stakk av med prisen som årets beste britiske bil stemt fram av leserne.

Dette er litt av en bil, Bentley Continental GT V8. (Foto: Bentley)

Han gir seg ikke helt med folkebil, og er like bestemt på at
den også er rimelig.

‒ Ekstremt mye bil for pengene. Ja, den er dyr, men sammenlignet
med andre er den ukens salg med sin pris på 152.000 pund.

Ok, folkebil eller ikke, Clarkson er dypt imponert over det Bentley
har fått til.

‒ Jeg trenger ikke en Continental, men vil likevel ha en.
Det er hvordan du måler hvor stor en bil er.

Heller ikke denne er en 2019-modell, og allerede i fjor skuflet den imponerende vognen inn hele 19 priser rundt i verden, inkludert i Europa, Russland og Kina.

I år har seiersferden fortsatt, og den har hentet priser både
i Midtøsten og Tyskland, men den viktigste er kanskje den fra Clarkson.

‒ Spesielt når du sitter i en er den eksepsjonelt god. Jeg
mener det er en vidunderlig, vidunderlig bil ‒ og jeg vil ha en!

Og han er nok ikke alene om det.

Her er flere bilder av «folkebilen» til Jeremey Clarkson,
nemlig en Bentley Continental GT V8.

Les også:

Les mer om:

Nyheter