Et problem mange har nå de pusser opp er hvordan de skal få det nye interiøret hjem, og da kanskje spesielt skap. For slike kan være helt opp mot 2,4 meter, og da trenger man som kjent en stor bil.
Eller en 4,16 meter lang Citroën C3 Aircross.
-->
Denne har nå blitt fornyet, noe som innebærer lignende designmessige endringer som nye C3 og ë-C4. Alle disse er inspirert av fronten til konseptbilen CXperience vist fram i 2016, noe som blant annet betyr LED-lykter og en generelt røffere uttrykk.
For den markerte skliplaten understreker sammen med et høyere panser også SUV-modellens høye bakkeklaring og robuste uttrykk.
‒ C3 Aircross er en moderne og svært komfortabel SUV skreddersydd for de utfordringene som hverdagen byr på, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Kjørekomfort er noe Citroën har fokusert på helt siden de introduserte den legendariske DS-modellen med luftfjæring, og C3 Aircross følger selvsagt dette sporet.
På innsiden av den oppdaterte modellen har franskmennene satt inn noen seter de like godt kaller Advanced Comfort, for de skal nettopp by på avansert komfort. Forklaringen er at disse er ekstra brede og har fått mye polstring, og kombinerer i tillegg et mykt sittesenter med mer skum i sidestøttene. Resultatet av dette kan du se i bildeserien helt nederst.
C3 Aircross er den mest kompakte SUV-modellen til Citroën, og måler kun 4,16 meter i lengden. Den er altså kortere enn Volkswagen Golf, men det går ikke altfor hardt utover den innvendige plassen.
Bagasjerommet er på 410 liter, men dette er mulig å øke. Baksetene kan nemlig justeres 15 centimeter i lengderetningen, og skyves de mot forsetene går bagasjeplassen opp til 520 liter.
Legges seteryggene ned, inkludert passasjersetet foran som det også er mulig å gjøre i en C3 Aircross, åpner det seg en lengde på 2,4 meter. Så ja, i teorien skal de høye skapene fra Ikea kunne fraktes i den nye C3 Aircross.
Den oppdaterte utgaven har i tillegg til de skyvbare baksetene tatt med seg flere smarte løsninger fra flerbruksbilene, opplyser Citroën. De viser blant annet til en ny og stor midtkonsoll som du har tilgang til både fra for- og baksetene, i tillegg til en rekke oppvaringsrom både foran og bak.
Alle nye biler skal som kjent ha en skjerm, og den i nye C3 Aircross er denne på 9 tommer og støtter både Android Auto og Apple CarPlay.
Den er også ganske moderne når det kommer til førerassistenter, som også nye biler skal ha. Her er det hele 12 stykker, inkludert head-up-display, skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems, parkeringsassistent og et forbedret ryggekamera som skal gi full oversikt over hva som foregår bak bilen.
Den robuste SUV-modellen byr også på noe kalt Grip Control kombinert med en bakkenedkjørings-assistent, en smart kombinasjon som bør sikre godt grep og i bakken også ned fra vinterfjellet.
I vanlig Citroën-stil er det selvsagt mulig å velge mellom en drøss med farger og kombinasjoner ‒ totalt 70 i tallet. Innvendig nøyer de seg dog med fire forskjellige interiørfarger.
Citroën Norge sier at den nye C3 Aircross finner veien til norske forhandlere i løpet av sommeren, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av Citroëns aller mest kompakte SUV som ble introdusert første gang tilbake i 2010:
Les også: