Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på elektrifisering, automatisering og teknologisering ‒ tre svært så digre og kostbare hovedområder.
Det betyr mer avanserte og bedre elbiler, flere førerassistenter som hjelper til og mer datakraft i bilene, og Citroën har selvsagt tenkt å være med på dette store kappløpet som foregår.
-->
De er faktisk så på hugget at de nå slår til med både en ny identitet og logo, og dette skal signalisere starten på en «dristig, spennende og dynamisk ny æra» som skal sende de ytterligere mot elektrisk mobilitet.
Den nye logoen tolker ifølge merket selv den originale logoen som først ble laget av grunnlegger André Citroën, inspirert av suksessen til hans første selskap som produserte girsystemer i chevron-stil, altså en slags V-form. Den 22 år gamle André Citroën kom over det innovative girsystemet under en reise i Polen.
De to V-ene over hverandre i logoen skal simulere to heliksskiver som går hver sin vei, og siden har «deux chevrons» som logoen kalles vært hjertet av Citroëns identitet.
Med årene har logoen blitt oppdatert mange ganger, og den siste og nåværende kom så sent som i 2016. Men den har altså allerede rukket å bli litt for gammel for Citroën.
Det nye emblemet skal altså markere at det franske merket tar et nytt skritt, og vil sees på en bil i nær framtid. For Citroën skal nemlig vise fram et nytt og viktig konsept om bare noen dager, og denne har altså den nye logoen.
Deretter skal Citroën gradvis vise den på fremtidige biler, både på de som skal inn i produksjon og selvsagt også framtidige konseptutgaver.
‒ Når vi ser på framtiden, var det logisk for oss å returnere mot André Citroëns første logo som representerte det genuine løftet om rimelig og innovativ mobilitet for alle, sier Citroëns globale merkevaredesigner, Alexandre Revert, som har lært seg mange store ord:
‒ Progressiv overgang til en mer fremtredende og synlig merkevaresignatur er en betydelig utvikling, der presisjonen til de tekniske, funksjonelle chevrons omfavnes av og kontrasteres med varmen og nesten menneskelig mykhet til ovalen som omgir dem.
For i tillegg til at de to V-ene har blitt skarpere, nikker den nye logoen tilbake til den originale med at den befinner seg i en oval sirkel. Denne forsvant da Citroën kom med en ny logo i 1985, noe du kan se av et bilde lengre nede.
Slik ser den nye og kommende logoen ut:
I tillegg lanserer Citroën en ny merkesignatur som heter «Nothing Moves Us Like Citroën», og denne skal til å begynne med benyttes både når det kommer til kommunikasjon og under aktiviteter.
På toppen av dette skal de også gjenintrodusere en viktig farge som har blitt brukt på ikoniske biler, inkludert 2CV og DS, og denne heter Monte Carlo Blue.
‒ Når vi begynner på sannsynligvis det mest spennende kapittelet i vår 103-årige historie, er tiden inne for Citroën å ta i bruk et moderne og moderne nytt utseende, sier Citroën-sjef Vincent Cobée.
‒ Vår nye identitet er et elegant symbol på fremskritt når vi tar kundene med i vågale, fremtidsrettede kjøretøyer som utfordrer tradisjonelle bransjeregler, og følelsesmessig ved å sikre at hele opplevelsen deres – spesielt ved å bruke elektrisk – er rimeligere, komfortabelt og mer behagelig uansett hva de har av ønsker og behov.
Slik har logoene til Citroën utviklet seg:
Les også: