En 2CV-inspirert Berlingo

Citroën tar retrotrenden til nye høyder, for nå presenterer de nemlig en Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette.


Citroën 2CV er utvilsomt en av de mest berømte og gjenkjennelige bilmodellene gjennom historien, og de fleste som enten har levd noen år eller er en smule interessert i biler kjenner igjen denne.

Bakgrunnen for den spesielle bilen var enkel nok. Eierne Michelin ville lage en bil som forenklet hverdagen til bøndene, og forlangte en bil som var svært billig, hadde plass til fire personer og kunne frakte 50 kilo med gods.

Resultatet var altså 2CV introdusert i 1948, og den skulle komme til å selge i millioner og bli en legende. Citroën pensjonerte ikke bilen før i 1990, så den lille og rare bilen fikk leve i hele 42 år.

Det kom også noen andre versjoner av 2CV, inkludert en varebilutgave kalt Fourgonnette AU lansert i 1951. Og denne får nå overraskende et nytt liv.

Det er som kjent en retrotrend i bilindustrien, og Citroën knaller like godt til med en av de aller mest spektakulære bilene ‒ en Berlingo 2CV Fourgonnette. Så ja, denne er basert på dagens Berlingo.

Men det er faktisk ikke Citroën selv som har laget settet til den nye 2CV-utgaven, men det er italienske Caselani som blåser nytt liv i modellen ‒ selvsagt på lisens fra det franske merket.

‒ Vi er ekstremt stolte over at vår bestselgende Berlingo har fått besøk av Caselani, og de henter inspirasjon fra den ikoniske 2CV Fourgonnette ‒ som satte sitt preg på både Citroëns historie og bilsektoren i større utstrekning, sier Pierre Leclercq, leder for Citroën Style.

‒ Arbeidet med å designe denne startet i karosseribyggerens studioer. Så jobbet vi sammen, hånd i hånd. Våre egne designere holdt nøye øye med arbeidet for å sikre at den originale 2CV Fourgonnette ikke ble for bokstavelig tolket, men at resultatet virkelig hadde Citroëns DNA i seg. Digitale verktøy som vi er vant til å jobbe med ble brukt til å behandle overflatene og skalere volumene, noe som ga kjøretøyet en moderne smak.  

Vintage-bilen henter altså utvendige stilkomponenter som hyller den legendariske 2CV Fourgonnette, mens som også har alle dagens løsninger som en Berlingo byr på. Så den bør være ganske så moderne.

‒ Designspesifikasjonene innebar ikke bare å kopiere formene til den gamle varebilen i strengeste forstand, forklarer Caselani-designer David Obendorfer.

‒ I stedet går bilen tilbake i tid og bringer sin unike sjarm til bilen fra det 21. århundre. Som en fjern etterkommer ble Berlingo fullstendig designet som en hyllest til Citroën 2CV på 1950-tallet. Det var en spennende utfordring fordi den originale varebilen hadde helt andre proporsjoner.

Obendorfer kan da også fortelle om store utfordringer.

‒ Den originale hadde veldig kort overheng foran, et fint og et langt panser og visuelt frittstående bagasjerom ‒ veldig forskjellige egenskaper fra Berlingo. Så jeg fokuserte mer på et overordnet stemningsfullt aspekt ved det originale kjøretøyet i stedet for å prøve å få de individuelle designelementene til å se ut som 2CV Fourgonnette, sier han.

Det ble solgt over én million biler av 2CV AU tilbake i gamle dager, og den nye utgaven hedrer ikke minst bilen foran.

Berlingos front har blitt fullstendig bygd om, og her har Caselani satt på både en ny grill, en ny støtfanger og nye hjulbuer. Det kuppelformede V-panseret er selvsagt på plass, noe også de utstående runde frontlyktene er.

På sidene har italienerne satt på et ekstra lag som også skal nikke tilbake til 2CV med sine svært karakteristiske korrugerte plater. Men her er de kun for pynt, for på den originale bilen hadde de faktisk et formål ‒ det gav hele strukturen stivhet.

Helt bakerst finner vi blant annet et lite vertikalt vindu som er avrundet øverst og nederst på hver av Berlingos bakdører – nok en hyllest til 2CV.

Nå er heldigvis dagens varebil litt mer praktisk enn den gamle som hadde en toppfart på rundt 50 km/t og kunne frakte opptil 250 kilo gods i et varerom på 1,88 kubikkmeter.

Den nye går selvsagt langt fortere og kan også ta fire ganger med last, og har altså alle de løsningene som en moderne Berlingo kan by på med inntil 18 førerassistenter og ting som slepestabilitetskontroll, Grip Control med Hill Assist Descent og et blindsonesystem.

Vi nostalgikerne liker selvsagt dagens retrotrend som rir bilindustrien, og en Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette er en ganske så fantastisk hyllest av den lette og merkelige 2CV.

Sjekk selv:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter