Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er også på gang en hydrogendrevet utgave.


Det har skjedd ganske mye siden Nikola med brask og bram presenterte sin hydrogendrevne lastebil tilbake i 2017.

Denne ble fulgt opp av en europeisk utgave vist fram i 2019, en hydrogendrevet lastebil som faktisk var litt norsk. For Nikola var så imponert over Norges satsting på elbiler at da de skulle navne sin tredje modell, altså den øremerket Europa, falt valget på Tre.

Det kan som kjent bety flere ting på norsk, men når vi legger til at de to første lastebilene hadde navnene One og Two så skjønner alle hvor Nikola vil med Tre.

Men så dukket det opp et skjær i sjøen ‒ et digert et.

Grunnlegger Trevor Milton brukte nemlig store ord da han snakket om lastebilene ‒ litt for store skulle det vise seg. Milton ble rett og slett siktet for bedrageri sent i 2020, og denne rettssaken pågår fortsatt. Grunnleggeren forsvant fra selskapet da det ble tatt ut tiltale.

Heldigvis veltet dette ikke Nikola, som har innledet et samarbeid med Iveco når det kommer til Nikola Tre. De to har blant annet opprettet et fellesforetak som åpnet en fabrikk i Tyskland i fjor.

Lastebilen med det norske navnet er basert på plattformen til lastebilen Iveco S-Way, men er altså en helelektrisk lastebil med egne teknologier og en elektrisk aksel. Utviklerne har vært såpass smarte at de har en modulær tilnærming til plattformen, og dermed kan lastebilen brukes med både batterier og brenselceller – noe som ifølge Iveco er unikt for bransjen.

Resultatet er en versjon som mer bestemt heter Nikola Tre BEV Artic 4x2, og denne åpnes det nå for bestillinger av.

‒ Helelektriske Nikola Tre og elektriske Nikola Tre med brenselcelle er utslippsfrie lastebiler som virkelig kommer til å forvandle framtiden for kommersiell transport, sier Michael Lohscheller, konsernsjef for Nikola Corporation.

‒ Disse lastebilene er spesialutviklet som elektriske lastebiler, og de har ytelse og kjøreopplevelse som gjør at de kan konkurrere med de dieseldrevne konkurrentene i selv de mest krevende oppdragene, legger sjefen til.

Ja, det er store ord, men det er også rekkevidden. Nikola har nemlig puttet inn hele ni batterier inn i denne, noe som tar kapasiteten opp til formidable 738 kWh. Det gir en rekkevidde på rundt 500 kilometer, imponerende for en stor lastebil.

Man kan jo kanskje spørre seg hvor lang tid det tar å lade opp en slik formidabel batteripakke, men her kompenserer ladehastigheten. Iveco sier at de regner med at det åpnes for hele 350 kW hastighet senere i år, men med dagens 175 kW bruker bilen 162 minutter fra 10 til 90 prosent. Ja, det er den fyllgraden Iveco bruker.

De opplyser også at Nikola Tre har 480 kW kontinuerlig effekt fra e-Axle laget av FPT Industrial, så det bør verken stå på ladingen, kraften eller rekkevidden selv for en stor langtransporter som denne.

Iveco sier at de har hatt en finger med i spillet når det kommer til førerhuset, og at dette er designet for å forbedre sjåførens hverdag. God plass, høy komfort og avanserte funksjoner er stikkord som de bruker, mens infotainment-systemet er basert på Nikolas nyeste teknologi.

På samme tid som Nikola Tre 4x2 Artic presenteres, vises også en betaversjon av Nikola Tre FCEV Artic 6x2. Dette er altså den som bruker brenselscelle.

Denne utgaven har plass til rundt 70 kilo hydrogen ved 700 bar, mens påfyllingen kun tar rundt 20 minutter. Med en slik kapasitet skyter også rekkevidden til værs, og Iveco opplyser en rekkevidde på hele 800 kilometer. FCEV-utgaven skal etter planen være på plass i 2024.

‒ Nå presenterer vi de første produktene for det europeiske markedet fra Ivecos solide samarbeid med Nikola Corporation, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager hos Iveco Norge.

‒ Dette er den første elektriske modulære plattformen som har blitt utviklet for trekkvogner, og som kan bygges både med batterier og med brenselcelle. Dette er en revolusjon som markerer et tydelig skritt på veien mot vårt ambisiøse mål om å oppnå utslippsfri transport.

Her er bilder av Nikola Tre 4x2 Artic:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter