Citroën er godt i gang med sin elektriske satsing, og har
allerede vist fram fem nye biler i svært forskjellige segmenter som skal ta det
franske merket inn i framtiden. Den ganske voksne SUV-hybriden C5 Aircross, den
knøttlille elbilen Ami, den helelektriske flerbruksbilen ë-Spacetourer og el-varebilen
ë-Jumpy. Målsetningen er åpenbart å komme med elektriske biler i alle
kategorier, og de lanserer nå bilen som skal dekke det kanskje viktigste
segmentet ‒ kompakte SUV-modeller.
nemlig C4. Dette er en modell som ble presentert allerede for 92 (!) år siden, og
en mer «ekte» Citroën skal man lete lenge etter. Den nye versjonen er intet unntak, og sørger for den
velkjente Citroën-komforten med det patenterte dempersystemet «Progressive
Hydraulic Cushions» som er kombinert med «Advanced Comfort»-setene som blant
annet C5 Aircross tilbyr. Men i framtiden skal også en «ekte» Citroën tilby elektriske
drivlinjer, og franskmennene garderer seg så det holder med C4. Den skal nemlig
komme som en vanlig bensin- og dieselbil og som elbil ‒ og blir dermed
høyaktuell i Norge. Spesielt ettersom Citroën har tonet ned designet noe, og gitt
bilen enda mer fransk eleganse. Elbil-versjonen har som vanlig når det kommer til helelektriske modeller fra Citroën en ë i seg, og heter dermed ë-C4. Som med de andre nylig lanserte elbilene fra PSA-gruppen har
også ë-C4 det elektriske drivverket med et batteri på 50 kWh, hurtiglading på
100 kW og en motor som yter 136 hestekrefter med et dreiemoment på 260 Nm. Rekkevidden blir dermed ganske lik som andre nye elektriske SUV-modeller
fra gruppen som Opel Mokka, Peugeot e2008 og DS3 Crossback E-Tense, og ë-C4 har
en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer.
og er dermed litt større enn for eksempel den nye Peugeot 2008. Den passer altså perfekt inn i et marked som tørster etter
kompakte SUV-modeller. ‒ Dette blir den viktigste personbilmodellen for Citroën i
Norge på svært mange år, påpeker da også Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën
hos Bertel O. Steen. Det franske merket viste fram den nye C4 for et par uker
siden, men bilen er nå offisielt avduket. I likhet med sine elektriske søstre i PSA kommer ë-C4 med en
rekke hjelpemidler og utstyrt med ny teknologi, og førerassistentene inkluderer
aktiv adaptiv cruisekontroll med filholder, nødbrems med forgjengeroppdagelse,
skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys. Den har også head-up-display og parkeringsassistent som
inkluderer 360 graders ryggekamera, og den kompakte bilen byr også på et ok
bagasjerom. Det rommer 360 liter, men det er selvsagt mulig å slå ned
bakseteryggene og dermed få en lagringsplass på solide 1.250 liter bakerst.
er ventet til Norge mot slutten av året. Prisen er foreløpig ikke kjent. Her er flere bilder av Citroën ë-C4: Les også:
- Ja, vi vet (nesten) hvordan Nissans nye elbil ser ut
- Hybriden til Peugeot 508 rundet akkurat 50 km
- Volkswagens aller første crossover