Det er litt over tre år siden Citroën oppdaterte den viktige C5 Aircross, og den gang var en hybridversjon det nærmeste man kom en elbil.
Siden har det franske merket fylt på med elbiler, og det inkluderer også en lillesøster til C5 Aircross. For et år siden dukket den nye Citroën ë-C3 Aircross opp, og et halvt år senere kunne de pirre med den virkelige rosinen i pølsa – nye C5 Aircross som også inkluderer en helelektrisk versjon.
Citroën C5 Aircross har nemlig en WLTP-rekkevidde på hele 680 kilometer, og vi kan jo litt for gøy også nevne hybridversjonen. Den byr på mer enn 950 kilometer rekkevidde i den kombinerte WLTP-syklusen, mens ladehybriden har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 86 kilometer.
Og siden STLA Medium er laget for elbiler så mister heller ikke den helelektriske utgaven av C5 Aircross noe innvendig plass i forhold til 1. generasjon, og faktisk er det heller motsatt ettersom Medium-plattformen faktisk kan dra ut akselavstanden ytterligere.
I tillegg til lyse og mørke farge er det også et Ambient Lighting-systemet som åpner for åtte farger, og en litt spesiell ting er de fargede prikkene på dashbordet og setene som skal nikke til de utvendige fargeklipsene.
I tillegg til nye forseter er det satt inn Citroën Advanced Comfort-seter bak, og her er det blant annet seterygger som kan justeres bakover og det er også mulig å få setene bak med varme.
- En fast statuslinje som viser viktig informasjon til enhver tid: tid, utetemperatur, ladenivå for smarttelefon osv.
- Et stort tilpassbart område som viser 3D-navigasjon, styrer infotainmentsystemet og lar deg programmere widgeter for direkte tilgang til bestemte funksjoner og plassere dem etter ønske på skjermen, i et utvalg av størrelser. Dette området tilbyr flere sider, slik at du kan multiplisere innholdet og vise opptil 16 widgeter per side, lett tilgjengelig ved å bla dem over skjermen med fingertuppen, slik du ville gjort med en smarttelefon eller et nettbrett.
- En fast kontrollpanel for rask og enkel tilgang til hovedskjermens startside, telefon, bilens hovedinnstillinger osv.
- Direkte tilgang til førerens og passasjerens klimakontroller.
Rent teknologisk er selvsagt det meste på plass, som trådløs tilkobling både for Apple CarPlay og Android Auto, og stemmeassistenten får også hjelp av ChatGPT til å svare på spørsmål.
Bakerst er det praktiske helt klart ivaretatt med et bagasjerom på solide 651 liter, og det er selvsagt flere førerassistenter gjennom Drive Assist 2.0-pakken og kamera som viser hva som skjer bak bilen.
Dette er altså ikke en ren elbilmodell, og C5 Aircross kommer både hybrid, ladehybrid med over 100 kilometer elektrisk rekkevidde og selvsagt som ren elbil.
Sistnevnte som også er den klart sterkeste, 210 hk for den med det minste batteriet og hele 230 hk for storesøster som har en rekkevidde på 680 kilometer via et batteri på 97 kWh. Lillesøster med et batteri på 73 kWh har en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer.
Det er også mulig å få elbilen med varmepumpe, og til neste år blir det også mulig å doble hjemmeladingen fra 11 til 22 kW.
Helelektriske C5 Aircross er dog ikke like konkurransedyktige på hurtiglading som på rekkevidde, og faktisk opplyser Citroën 20-80 prosent og ikke den vanlige 10-80 prosent. På den litt uvanlige øvelsen bruker den 30 minutter, og toppeffekten er opplyst til 160 kW.
Og ja, elbilen byr også på V2L-løsningen som gjør at C5 Aircross kan fungere som et strømuttak.
Det franske merket opplyser at Citroën C5 Aircross skal komme til salgs i viktige europeiske land i løpet av andre halvdel av året, så den bør ikke være altfor langt unna.
Les også:
- Renaults nye SUV har et nordlig navn, men...
- Verdens sterkeste fossile gatebil
- 61 år og fortsatt helt sjef