Chrysler, som kan spore sine aner helt tilbake til 1904, har alltid hatt et litt anstrengt forhold til Europa. Man kan vel si at dette toppet seg da Chrysler Europe ble solgt til den franske PSA-gruppen på 1970-tallet. Pris? 1 dollar.
Chrysler er nå eid av den store Stellantis-gruppen, og fokuserer stort sett på Nord-Amerika. Det har vært spekulert i framtiden til merket, spesielt ettersom de kun har tre modeller ‒ 300, Pacifica og Voyager.
-->
Men nå er det klart at de blir merket som skal gå foran når Stellantis skal satse på ny og ren mobilitet, og Chrysler skal da også bli et rent elbilmerke fra 2028.
Tre år før det skal de ha kommet med sin aller første elbil, og nå viser de et glimt av hva som kommer.
Under den pågående teknologi-messen CES i Las Vegas viser Chrysler fram en elbil kalt Chrysler Airflow Concept, og skal vi måle etter bildene er dette lovende greier.
Slik ser konseptet ut:
‒ Chrysler Airflow Concept representerer starten på merkets reise mot en fullt elektrifisert framtid. Det er resultatet av en gjennomtenkt syntese til hele arsenalet av Stellantis’ tilkoblede kjøretøyteknologi – innvendig og utvendig, sier Ralph Gilles, sjef for design hos Stellantis.
‒ Designet har et avgjørende elegant aerodynamisk eksteriør og et moderne, sofistikert interiør som tar kunden med på et nytt nivå av digital glede, legger han til.
Skal man lede an i en ny tid må man være framtidsrettet, noe også Airflow Concept er. Her har Chrysler tenkt både på de inne i bilen og de i det virtuelle rommet.
Chrysler har nemlig i tillegg til Stellantis’ kommende elbilplattform STLA også tatt i bruk STLA Brain og STLA SmartCockpit, noe som skal gjøre brukeropplevelsen i konseptet både smidig og intuitiv.
Interiøret er også bygd slik at det fysiske livet skal smelte sammen med det digitale, og her kommuniseres det både med lyd og grafikk.
Videre kan informasjon på skjermene deles mellom passasjerene, og det åpnes selvsagt for strømning av multimedia og nedlastninger.
Konseptet kan også by på en annen STLA (forkortelse for Stellantis), nemlig STLA AutoDrive. Som navnet hinter har dette noe å gjøre med førerassistentene som bilen kan tilby, og Chrysler sier at Airflow Concept når nivå 3 på den selvkjørende skalaen. Det betyr at bilen kan gjøre mye av kjøringen av seg selv.
Den er utstyrt med to elmotorer som hver yter 200 hk, mens batteriet er designet til rekkevidder mellom 563 til 643 kilometer.
Chrysler sier ikke noe om at det faktisk er Airflow Concept som blir den første elbilen de skal komme med, men siden de viser denne nå så er det vel mye som tyder på det.
Og det kan altså være startskuddet på et aldri så lite comeback for Chrysler, og det er i så fall på tide. For det begynner å bli en stund siden Chrysler Neon eller Chrysler PT Cruiser var et ganske vanlig syn på norske veier.
Her er bilder av Chrysler Airflow Concept, som jo ser svært så lovende ut:
Les også: