Vi følger ikke veldig godt med på hva som foregår i båtenes rike, men vi holder et lite øye med svenske Candela. Disse møter nemlig nye elektriske tider med litt annerledes løsninger, som for eksempel det å heve båtene over vannskorpa for å slippe vannmotstand.
Dette er smart, for mindre motstand gir mer rekkevidde, og som en bonus blir det også mindre støy når skroget ikke må brøyte seg gjennom vannet. Og ja, det bør også bli mer behagelige seilaser når båten ikke trenger å sloss med bølgene.
-->
Nå har ikke Candela funnet opp noe helt nytt med dette, for de har rett og slett benyttet løsningen kalt hydrofoil. Enkelt forklart er dette en vinge montert under båten, og er farten høy nok (16 knop for C-8) hever denne båten over vannskorpa.
Men den nye båten de nå har klar byr også på en nyhet, nemlig en torpedo-lignende motor. Her har de plassert motoren i et hus som kan minne om en torpedo og plassert den under vannet, noe som skal gjør motoren langt mer effektiv, tilnærmet vedlikeholdsfri og ikke minst lydløs.
Candela C-7 var den første vanlige båten (de lager også ferjer og vann-taxier) de kom med, og her hadde de hentet batteriet fra en BMW i3.
Nå blir sju til åtte, for de har altså klar sin andre båt.
De kaller den for «iPhone-momentet» for elektriske båter, og Candela C-8 ser slik ut:
‒ Med C-7 demonstrerte vi at vår hydrofoil-teknologi ikke bare gir mulighet for lang rekkevidde på strøm, men også gir en bedre opplevelse enn konvensjonelle båter. I en hydrofoilbåt får du en jevnere og hyggeligere tur. C-7 var imidlertid mer som en håndbygd sportsbil; aldri ment for volumproduksjon, sier Gustav Hasselskog, Candelas grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Med den nye C-8 skyver vi teknologien til neste nivå, og fokuserer samtidig på å lage en båt som har all den komforten du forventer, og vi designer denne for effektiv masseproduksjon.
Tallet i modellnavnene til Candelas båter viser til hvor mange personer det er plass til, og 8,5 meter lange C-8 kan dermed huse åtte personer. Den kan også by på en stor solseng og en frontkabin med soveplass for to voksne og to barn samt et maritimt toalett.
Candela blir av noen kalt havets Tesla, og sammenligner altså C-8 med iPhone. Begge disse merkene er i øvre prisklasse, noe også C-8 er. Startprisen er nemlig satt til 290.000 euro, men svenskene er kjappe med å legge til kostands-fordelen.
De hevder at brukerkostanden rundt C-8 er 95 prosent lavere enn båtene med forbrenningsmotorer, og «torpedo-motoren» trenger ikke vedlikehold før etter 3.000 timer. Det er ganske så mye.
Motoren har også en sterk referanse til Apple som står bak iPhone, for tilbake i 2001 kom de ut med en ny og banebrytende digital musikkspiller kalt iPod. Den nye motoren til Candela er kalt C-Pod.
Som med elbiler betyr også rekkevidden en del for elbåter, og Candela hevder deres går aller lengst. De oppgir rekkevidden til over 50 nautiske mil, så det bør bety at den bør nærmere seg 100 kilometer før batteriet må lades.
Ved 22 knop bruker den kun 16 kW/21 hp, og det er effektivt. De sammenligner denne med en 28-fots cabincruiser, som typisk har en 300 hk sterke utvendig motor som driver den fram.
Som en Tesla byr også C-8 på en autopilot som kan kjøre båten i visse situasjoner, og C-8 åpner også for trådløse oppdateringer som mange av de nye elbilene kommer med.
‒ Med alle erfaringer fra C-7, har et nytt, enda mer effektivt foliesystem blitt utviklet for C-8. En høvlbåt har et løft-til-drag-forhold på 4, en måke er på 10 og en albatross, med sine lange slanke vinger, på 20. C-7 nådde 15. Etter mye fundering havnet C-8 på 17, noe som gjør den til den mest effektive båten noensinne, sier Hasselskog.
‒ Og kanskje enda viktigere, vi legger mye arbeid i å forstå hvordan vi skal overføre følelsen av en stram kjøreopplevelse til mekanikk, elektronikk og programvare. For å forkorte systemets reaksjonstider utviklet vi våre egne høydesensorer. Vi har også fjernet den mekaniske løsningen fra systemet. Når det gjelder kjøreopplevelse, betyr dette all verdens forskjell ‒ båten reagerer på rattendringer i løpet av et splitsekund.
Svenskene har såpass stor tro på C-8 at de ser for seg et salg på mange tusen båter de neste årene, og Hasselskog sammenligner følelsen med å kjøre en C-8 som første gang man kjører en moderne elbil.
‒ Når du først har prøvd den, skjønner du at dette er slik båter må se ut i framtiden.
Leveringene av C-8 skal starte til våren, så kanskje du møter på en flytende iPhone ute i fjorden neste sommer?
Slik ser den i så fall ut:
Les også: