Flaggskipet Mercedes EQS drar seg litt over 5,2 meter i lengden, mens BMW i7 hever dette til rundt 5,4 meter. Den ultimate elektriske luksusbilen, Rolls-Royce Spectre, nærmer seg 5,5 meter.
Men den luksuriøse trioen må se seg slått av flere andre elbiler.
-->
Den berømte og beryktede Tesla Cybertruck nærmer seg faretruende 5,9 meter, mens pickupen Ford F-150 Lightning som også skal til Norge er den største elbilen med en lengde på over 5,9 meter. Så ja, nordmenn som kjøper denne må utvide garasjen.
Over hos General Motors har de også en diger elbil, nemlig terrengbølla GMC Hummer. Den elektriske tolkningen av den ultimate børstraktoren på 1990-tallet drar seg akkurat over 5,5 meter, men blir ikke en gang størst i familien.
For GM-merket Cadillac har på gang et nytt elektrisk flaggskip, og dette er mer bestemt en gedigen SUV kalt Escalade IQ. Og dette er svære greier.
Bilens lengde er oppgitt til formidable 5,70 meter, mens bredden befinner seg langt utover 2-tallet. Den er oppgitt til 2,39 meter med sidespeilene ute, og felles disse inn krymper bilen til 2,17 meter. Det er uansett bredt!
Og det stopper ikke der. Vi har knapt hørt om SUV-modeller som nærmer seg to meter i høyden, og en EQS er for eksempel «kun» 1,72 meter høy. Escalade IQ tårner langt over dette, faktisk helt opp til 1,93 meter i høyden. Det er på nivå med terrengbølla Mercedes G-klasse, det!
Akselavstanden er også enrom, 3,46 meter, og på innsiden er det selvsagt tre rader med seter og ekstrem god plass til beina og hodet. Den tredje seteraden er normalt ganske trang i slike flerbruksbiler, men i en Escalade IQ er hodeplassen oppgitt til 94 centimeter der bak.
Helt bakerst er det et bagasjerom på 670 liter, men legges 3. seterad ned åpner det seg 1.958 liter. Legger man også ned 2. seterad åpenbarer det seg et lagerrom på solide 3.374 liter. Ja, enormt.
Om det ikke skulle holde så er det selvsagt mulig å dra med seg en henger. Maks vekt? Jo, pene 3.628 kilo.
Og skulle du mot formodning skulle trenge enda mer plass byr også Escalade IQ på en frunk foran, kalt eTrunk over hos Cadillac. Denne har plass til litt mer enn ladekablene, for å si det forsiktig. Den rommer nemlig enorme 345 liter, og er altså et helt ekstra bagasjerom.
For å virkelig runde dette av er bilen skodd med 24-tommers felger og dekk med dimensjonen 275/50. Bakkeklaringen er for øvrig oppgitt til å være 18 centimeter.
Resultatet er en slik diger elbil, og her står altså en voksen person ved siden av:
En Escalade er alt annet enn en ny SUV-modell fra Cadillac, som kom med den første generasjonen allerede i 1998. Da var bilen 5,11 meter lang. 10 år senere kom de også med en hybridversjon, og nå tar modellen altså steget helt over til ren elektrisk drift med den kommende IQ-versjonen som altså har vokst betraktelig.
‒ Escalade IQ hever standarden akkurat som den originale Escalade redefinerte luksus for et kvart århundre siden, sier John Roth, visepresident for Global Cadillac.
‒ Denne omformingen av et ikon markerer neste steg i Cadillacs helelektriske framtid. I mer enn 120 år har Cadillacs dristige innovative ånd definert amerikansk luksus. Escalade IQ legemliggjør denne ånden i den mest sofistikerte formen.
Elbilen, som har en overraskede kort svingradius på 12 meter, er selvsagt stappet med alle de nyeste løsningene og teknologien som GM kan by på. Og et enormt batteri.
Det lyder nemlig på formidable 200 kWh, og de foreløpige tallene antyder at elbilen kan rulle minst 724 kilometer på en lading. Ladingen går greit unna den og, for Cadillac sier at ved bruk av lynlader så sluker batteriet 161 kilometer med rekkevidde på 10 minutter.
Og det bør gå greit unna på veien også.
Bilen er utstyrt med to motorer som byr på 680 hk og 834 Nm dreiemoment ‒ i normal modus. For det er også mulig å sette denne i en kjøremodus kalt Velocity Max, og da heves kreftene til 750 hk og 1.064 Nm.
Det gjør at dette digre flaket av en SUV faktisk fyker opp til 100 km/t på rundt 5 sekunder, noe som er ganske utrolig for en høyreist bil på nærmere 6 meter.
Pris? Vel, Cadillac antyder 130.000 dollar, men det er kanskje ikke så veldig ille for et flaggskip som dette? Og du må beregne mye tid når du først setter deg inn i en Escalade IQ, for bare interiørbelysingen kommer med 126 forskjellige farger. Jepp.
Og ja, det å justere lydanlegget tar nok også sine minutter, for elbilen kommer ikke med færre enn 40 høyttalere. Men en 55-tommers buet skjerm foran gjør forhåpentlig alle justeringene litt enklere.
‒ Du har aldri sett en Escalade som dette, sier designsjef Craig Sass.
‒ Det er en ekte renessanse ‒ en oppslukende interiøropplevelse som hever lista for framtidens luksustransport.
Vi tror han mer enn gjerne, og siden det var en global Cadillac-sjef som uttalte seg først og Ford F150 Lightning faktisk kommer til Norge, er det jo lov å håpe at denne også dukker opp her en gang i framtiden.
Ikke at du bør holde pusten for at akkurat det skjer, men vi kan uansett sjekke ut bilder av den imponerende elbilen ‒ SUV-kolossen Cadillac Escalade IQ:
Les også: