C-Type var så suverene at Jaguar har laget nye utgaver

Jaguar C-Type er noe av det nærmest racerbilene har vært rullende kunstverk, og den fungerte som fy også rundt en racerbane. Nå kommer Jaguar med to nye versjoner ‒ 70 år etter.


Det er noe som kalles for trippeltrone i motorsporten. Denne består av tre av løpene som historisk er ansett som de aller viktigste ‒ Monaco Grand Prix i Formel 1, 24-timersløpet Le Mans i Frankrike og det legendariske Indy 500 på ovalbanen i Indianapolis over i USA.

Trippeltronen betyr at en fører vinner alle de tre løpene, og er ansett som ganske så uoppnåelig. Faktisk har det kun vært en racerfører som har klart denne bragden opp gjennom årene, og det er britiske Graham Hill. Han ble verdensmester i Formel 1 to ganger, i 1962 og 1968, og da han vant Le Mans i 1972 kunne han endelig stige til topps på den tredje og siste av de mest berømte pallene.

Kun to førere har klart å vinne to av de tre løpene, de tidligere F1-førerne Juan Pablo Montoya og Fernando Alonso. Sistnevnte har prøvd å vinne Indy 500 tre ganger, men det virker nå som at han har gitt opp drømmen om trippeltronen.

Le Mans var ansett som spesielt viktig for europeiske bilmerker, og ikke minst for de som lagde sportsbiler. I mellomkrigsårene dominerte merker som Bentley og Alfa Romeo, men da bilindustrien skulle reise seg etter 2. verdenskrig dukket det opp nye utfordrere.

Det første løpet etter krigen, i 1949, ble vunnet av Ferrari, det neste av Talbot, og deretter fikk Jaguar sin aller første seier i form av den særs vakre XK-120C. Den siste bokstaven ga klar beskjed om hvilken type bil dette handlet om, nemlig Competition. En slags Competition-type, forkortet C-Type.

En like vakker bil, Mercedes 300 SL W194, vant deretter i 1952, og dette var altså forløperen til den sagnomsuste Gullwing-modellen som kom i 1954.

Jaguar hadde allerede før løpet i 1952 fryktet hva Mercedes hadde fått til, men i sin iver på å gjøre bilene enda bedre glemte de holdbarheten. For det er selvsagt en voldsom påkjenning for bilene å kjøre i 24 timer, og ingen av Jaguars førere kom seg til mål.

Da ga britene enda mer gass.

De gjorde bilene lettere, sterkere og raskere ‒ ikke minst når det kom til bremsingen. De gjorde nemlig noe så oppsiktsvekkende at de satte på noen banebrytende skivebremser.

Resultatet var fullstendig dominerende, for alle de fire bilene som deltok på Le Mans i 1953 kom blant de ni beste.

To av disse tok dobbelseier, en bil ble nummer fire og den siste altså nummer ni. Vinnerbilen ble kjørt av Tony Rolt og Duncan Hamilton, og de to tilbakela faktisk mer enn 4.000 kilometer under de 24 timene. Snitthastigheten ble formidable 170,3 km/t, og dette var den aller første bilen som snittet over 160 km/t i 24-timersløpet.

Året etter ble de nok en gang slått, denne gang av en Ferrari 375 Plus som vant flere store løp i 1954, men slo tilbake med en ekte racerbil i form av D-Type allerede i 1955. Den bilen vant Le Mans tre år på rad, før en annen perle satte stopp for seiersrekken i 1958. Det var Ferrari 250 TR58, eller Ferrari 250 Testa Rossa om du vil.

Jaguar har selvsagt ikke glemt C-Type, og har flere ganger hyllet denne med nye og svært begrensede utgaver. Og siden det til neste år er 70 år siden den totale dominansen, må selvsagt britene markere dette med noe spesielt.

Det gjør de med to eksklusive Jaguar C-Type Continuation-modeller, og dette sier de selv om bilene:

  • Alle C-Type Continuation «70 Edition»-modellene leveres i en stemningsfull farge og har mange flotte detaljer, blant annet håndlaget, emaljert sølvlogo fra gullsmedpartneren Deakin & Francis, «70 Edition»-søm, monogram og runde dekaler med racingnummer 70
  • Deakin & Francis har laget et skreddersydd nøkkelhus og en plakett på dashbordet av en drivstofftank fra 1953 C-Type på alle «70 Edition»-modeller
  • Den ene «70 Edition»-versjonen har en unik farge i Verbier Silver med Cranberry Red skinninteriør. Denne kombinasjonen skal aldri gjentas, og er inspirert av C-Types platinajubileum
  • Den andre «70 Edition»-versjonen er en hyllest til vinnerbilen C-Type XKC051, og leveres i Works Team-fargene British Racing Green med semsket grønt skinninteriør
  • Produksjonen av «70 Edition» Continuation-modellene er godt i gang på det toppmoderne Classic Works-anlegget, der hver bil krever 3.000 timers spesialbygging
  • «70 Edition» er tilgjengelig nå med en pris på 1,5 millioner pund (ekskl. frakt og leveringsomkostninger)

Som vanlig når det kommer til slike spesialmodeller er det Jaguar Land Rover Classic som står bak, en avdeling som har bygd nye Continuation-biler som Jaguar C-Type, D-Type, XKSS og Lightweight E-Type.

‒ Alle C-Type Continuation-modeller er en sjelden og spesiell bil som vil pryde enhver kolleksjon, men vi er spesielt stolte over å kunne presentere disse to utsøkte «70 Edition»-versjonene som en hyllest til Jaguar og motorsport, sier Matthew Bailey hos Jaguar Land Rover Classic.

‒ I 1953 førte introduksjonen av skivebremsene, kombinert med C-Types smarte design og tekniske løsninger, til at Jaguar-bilen var dominerende under 24-timersløpet på Le Mans. C-Type er en historisk viktig bil utstyrt med Jaguars banebrytende skivebremsteknologi for 70 år siden, og vi tar ofte for gitt at skivebremser fortsatt er industristandarden.

Det å bygge slike gamle biler er selvsagt ikke gjort i en håndvending, og Jaguar Land Rover opplyser altså at det tar mer enn 3.000 timer å bygge en C-Type Continuation-modell, noe som også inkluderer nye «70 Edition» ‒ selvsagt satt sammen for hånd hos Jaguar Classic Works i Coventry.

Bilene bygges i samsvar med spesifikasjonene til Works C-Type-modellene fra 1953, og under aluminiumskarosseriet har de satt inn en 3.4-liters rekkesekser som det tok ni måneder å konstruere med omhyggelig renoverte triple Weber 40DCO3-forgassere. Bilen har en ganske så solid ytelse på 220 hk.

Ikke uventet er Jaguar Classics-teamet svært opptatt av detaljer. Et eksempel er bilder de har funnet av bremsevæskebeholderen, og disse avslørte at originalbilene hadde braketter, uten tvil utviklet for bruk i en annen bil. Så i C-Type var de kun montert for syns skyld, men for autentisitet beholder derimot alle C-Type Continuation denne kuriositeten.

Ikke bare skal bilen se lik ut, men den skal også bygges på omtrent samme måte. Dette skjer etter omfattende forskning, teknisk kunnskap og moderne verktøy fra Jaguar Land Rover, inkludert avanserte CAD-modeller som de har laget.

Så disse samlerobjektene av Jaguar C-Type Continuation bør være så autentiske som de er mulig å bli i forhold til originalene.

Som Jaguar opplyste litt lenger oppe er det første C-Type Continuation-bilene nå på vei ut til kunder over hele verden, og bilene er også FIA-godkjent og kan delta i utvalgte FIA Historic-arrangementer.

Så finner du veien til en av de mange Jaguar Classic Challenge så bør du ikke bli overrasket om du ser en C-Type «70 Edition» Continuation der.

Kanskje til og med på Le Mans hvor de også arrangerer løp, og kanskje den til og med vinner løpet 70 år etter at Jaguar C-Type plasserte resten av verden i skammekroken?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured