La oss slå det fast med en gang. BYD Atto 3 blir ikke truffet av en ny foreslått moms for elbiler, for denne vil først slå inn når prisen passerer 500.000 kroner. Atto 3 starter på godt under 400.000 kroner.
Men det er også foreslått en vektavgift som skal gjelde for alle biler, og denne vil de første eksemplarene av den nye elbilen uansett unngå.
-->
Iallfall om det går som importøren RSA tror ‒ at den første bolken med biler er her godt før vi inn i et nytt år og eventuelt nye avgifter.
Atto 3 er en av to nye elbiler fra BYD som er meldt inn denne høsten, og den andre er den mer sportslige sedanen Han. Denne duoen slår dermed følge med BYD Tang og varebilen BYD ETP3, to andre helelektriske kjøretøy som allerede er på plass i Norge.
RSA sier nå at samtlige 53 forhandlere av BYD har fått sine demobiler av Atto, en elbil som tidligere denne måneden ble vist fram på Paris Motor Show.
‒ Endelig har de første bilene ankommet Norge, og samtlige av våre forhandlere har nå mottatt demobil. Dette betyr at Atto 3 nå kan prøvekjøres over hele landet, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Atto er en kompakt SUV i C-segmentet som måler 4,46 eter i lengden og 2,05 meter i bredden, og byr på en akselavstand på 2,72 meter. Bakerst har den et bagasjerom på 440 liter, som kan utvides til 1.138 liter om seteryggene bak legges ned.
Bilen er også kollisjonstestet av Euro NCAP hvor den ble belønnet med toppscoren på 5 stjerner, og kan skilte med viktige ting som automatiske oppdateringer og varmepumpe.
Den blir også tilgjengelig med panorama soltak, 360 graders kamera, trådløs mobillading, 3 Isofix-fester og en 12,8-tommers roterbar touchskjerm. Bilen byr også på seter i veganske skinn som har 6-veis elektrisk justering for fører og 4-veis elektriske justering for passasjeren foran.
En ny bil vil ikke få 5 stjerner av Euro NCAP uten førerassistenter, og Atto kan by på ting som blindsonevarsling, en adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og Rear Collison Warning. Den kommer også med innebygd dashbord-kamera, som jo er ganske smart.
Den nye elbilen er satt sammen på BYD’s nye e-Platform 3.0, og er utstyrt med et batteri på 60,5 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 420 kilometer. Hurtigladingen åpner for 80 kW og hjemmelading for 11 kW, og hurtiglading fra 30-80 prosent er oppgitt til 29 minutter, opplyser RSA.
Dette er en forhjulsdreven bil med en elmotor på 204 hk og 310 Nm, med 0-100 km/t oppgitt til 7,3 sekunder og en toppfart på 160 km/t. Bilen er for øvrig en egenvekt på 1.750 kilo og kan bære en takvekt på 50 kilo
Atto starter på 379.900 kroner, og de første bilene lander altså her i kongeriket allerede i år.
‒ Det vil ankomme 700 biler før nyttår, men den siste uken har vi solgt over 500 biler. Dermed lønner det seg å være kjapp hvis man vil ha bilen levert før nyttår, er tipset fra salgssjef Christensen.
Her er bilder av den nye helt nye SUV-modellen BYD Atto 3:
Les også: