Norge får hver fjerde Ioniq 6 First Edition

Om et par uker åpner Hyundai for salget av kommende Ioniq 6, og mer bestemt First Editon-utgaven. Og Hyundai Norge har fått en ganske så stor andel av bilene.


Hyundai hadde garantert ikke drømt om suksessen som den første rene elbilmodellen, Ioniq 5, faktisk har sørget for. Det hele toppet seg da Ioniq 5 tok en ganske unik trippel da årets bil i verden skulle kåres, og vant både hovedprisen, prisen for det beste designet og selvsagt prisen for årets elbil.

Så å følge opp denne blir ikke bare som å hoppe etter Wirkola, men faktisk som å hoppe etter fallskjermen. Men Ioniq 6 som i likhet med lillesøsteren er satt sammen på den dedikerte elbilplattform E-GMP bør ha alle muligheter, og da skal iallfall ikke stå på forsøket.

Bilen med et slags coupédesign får en rekkevidde på over 600 kilometer for de som ruller aller lengst, avansert teknologi og en romslig innside med en slags kokongform som skal by på en masse benplass og praktiske løsninger.

En viktig ting når det kommer til rekkevidden er forbruket, og Hyundai har jobbet så hardt med designet til Ioniq 6 at de har fått luftmotstanden ned til pene 0,21 ‒ så denne er en av de mest aerodynamiske bilene i historien.

Forbruket for bilene med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift lyder på 13,9 kWh/100 km, og selv med firehjulsdrift bruker den Ioniq 6 kun 15,1 kWh/100 km. Med Long Range-batteripakken og bakhjulsdrift et forbruk på 14,3 kWh/100 kilometer.

Dette gir en rekkevidde på 614 kilometer for bilen med 2WD, 18-tommers felger og den store batteripakken. For den tilsvarende utgaven med firehjulsdrift er rekkevidden oppgitt til 583 kilometer.

First Edition har Long Range-batteripakke, AWD og 20-tommers lettmetallfelger, og denne konfigurasjonen gir en rekkevidde på inntil 519 kilometer.

Det er noen som allerede har testet Ioniq 6, blant annet Top Gear, og de første tilbakemeldingene tyder på at Hyundai faktisk har truffet ganske bra med oppfølgeren.

Noe som blir mer og mer vanlig når nye modeller introduseres er at det kommer en førsteutgave som byr på litt ekstra snadder, og som ikke minst tjuvstarter salget. Hyundai følger altså denne oppskriften.

Ioniq 6 First Edition kommer ifølge Hyundai Norge med en rekke unike elementer både inn- og utvendig. Denne har spesielle 20-tommers lettmetallfelger med en unik matt sort finish, og har i tillegg flere designdetaljer rundt bilen i sort høyglans ‒ inkludert speilhusene og H-emblemer foran og bak i sort aluminium.

Også på innsiden vil First Edition skille seg ut fra de vanlige bilene, og byr på et interiør som er sort inkludert taktrekket, og har eksklusive seter i skinn og Tartan-mønstret stoff inspirert av Hyundais konseptbil Prophecy. Spesialutgaven får også egne gulvmatter med designelementer i grått Tartan-mønster.

Videre sier Hyundai Norge at Ioniq 6 First Edition blir tilgjengelig i fire ulike farger ‒ Biophilic Blue Pearl, Serenity White Pearl, Nocturne Grey Metallic og Gravity Gold Matte.

Hyundai spanderer også på ett års tilgang på Ionity Premium som åpner for mer gunstige ladepriser på det store lynlade-nettverket.

Det er dog en hake. Nemlig antall biler.

I EU og samarbeidslandene selges det rundt 12 millioner nye biler i året, og Tyskland er det klart største med litt i underkant av 3 millioner biler. Det var faktisk hele 13 land som var større enn Norge når det kommer til nybilsalget i fjor, så man skulle tro at vi pent måtte stille oss langt bak i køen for en Ioniq 6 First Edition.

Men neida, slik er det absolutt ikke.

Hyundai skal kun tilby 2.500 Ioniq 6 First Edition her i Europa, og hele 600 av disse er øremerket Norge. Det betyr at lille Norge faktisk stikker av med 24 prosent av bilene, og tilnærmet hver fjerde bil skal over hit. Norske kunder har dermed en god mulighet til å snappe opp en av de 2.500 bilene.

De som gjerne vil ha tak i en slik bør være på hugget, for Hyundai Norge følger førstemann til mølla-prinsippet når de åpner slusene. Og her gjelder selvsagt også et annet prinsipp, nemlig kun en bil per kunde.

Forhåndssalget for Ioniq 6 First Edition starter 9. november, og selve bilen skal være klar til levering en gang i løpet av mars/april neste år, opplyser Hyundai Norge.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter