En måned etter at BYD leverte ut den første kundebilen i Norge viser de fram neste generasjon elbil, og hinter om rekkevidder som bryter drømmegrensen på 1.000 kilometer.
For én måned siden kunne BYD endelig feire at de formelt var i gang med sin internasjonale satsing. Da ble den første BYD Tang leverte en kunde i Europa, noe som skjedde i Oslo.
Selv om BYD Tang er en elbil, så er den opprinnelig ikke det. Dette er nemlig en modell som først ble laget som en ladehybrid, og som var basert på BYD S6-modellen som kom i 2011.
-->
Siden introduksjonen i 2014 har det kinesiske merket kommet med 2. generasjon av Tang, og det er her vi også finner den versjonen som nå har funnet veien til Europa ‒ den helelektriske.
Men som flere andre store bilmerker har også BYD laget seg en e-plattform, altså en som tar enda mer høyde for at elbiler ikke trenger den tradisjonelle motoren, girkassen og drivstofftanken.
Den første modellen basert på e-Platform 3.0 er EA1, og nå viser BYD et nytt konsept kalt Ocean X.
Dette er faktisk ikke en SUV, men en sedan med ganske så sportslige linjer.
BYD-sjef Wang Chuanfu sier at e-Platform 3.0 blir en viktig brikke i overgangen til neste generasjon elektrifiserte kjøretøy, og denne integrerer energisystemer som inkluderer energiutvinning, lagring og motorer. Her har altså BYD laget en pakke for drivlinjen, selvsagt med det spesielle Blade-batteriet som de selv har utviklet.
BYD sier at de har fire hovedområder for neste generasjon elbiler, kunstig intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk.
Vi får tro at rekkevidde og ladefart ligger i effektivitet-gruppen, for det er noen voldsomme tall BYD hinter til. De sier nemlig at plattformen åpner for rekkevidder over 1.000 kilometer, og hurtiglading med en boosting-teknologi som åpner for opptil 150 kilometer rekkevidde på kun 5 minutter.
BYD nevner ikke om dette er en WLTP-rekkevidde eller en annen form for målemetode, men de ser uansett for seg en formidabel rekkevidde.
Teknologien åpner også for direkte kjøle- og varmesystemer, noe som ifølge BYD bidrar til opp mot 20 prosent høyere effektivitet og lavere energitap.
I tillegg byr plattformen på et varmepumpe-system som fungerer i temperaturområdet -30 til 60 varmegrader, og som skal gi opptil 20 prosent bedre rekkevidde om vinteren.
BYD har også utviklet et nytt firehjulsdrift-system som skal være enda mer effektiv, og som skal åpne for 0-100 km/t på under 3 sekunder. Systemet skal ha et energiforbruk på linje med et tohjulsdrevet system.
De har også utviklet en 8-i-1-modul for drivsystemet, tatt enda mer hensyn til luftmotstanden og utviklet et eget operativsystem som skal gjøre innsiden enda mer digitalt. Dette er kalt BYD OS.
Konseptet Ocean X er altså basert på denne, og sammen med EA1 viser de nå vei for en ny generasjon elbiler fra merket som leverte ut sin første internasjonale bil i Oslo for ganske så nøyaktig én måned siden.
Les også: