BYD har fått godt sving på det globale salget, viser nye tall. (Fotos: BYD)

BYD jakter på Tesla

Med over en halv million elektrifiserte biler leverte BYD flere nybiler enn Tesla i første kvartal, og de begynner også å få fart rundt salget av de rene elbilene.


Tesla har som kjent fått et forsprang på de andre produsentene når det kommer til elbiler, og det er nå 11 år siden de lanserte Model S.

Siden har de plusset på med Model X, Model 3 og Model Y og fått i gang en skikkelig global satsting, og det er også på vei en Tesla pickup og en sportslig roadster i tillegg til produksjonen av lastebilen som startet sent i fjor.

Og nå høster de fruktene av satsingen, og kunne i første kvartal rapportere at de hadde produsert 440.000 biler i årets første kvartal. Det er ny rekord, og opp med rundt 135.000 biler sammenlignet med samme periode i fjor.

Men konkurransen blir stadig skarpere, og de to alle største bilprodusentene har begge store elbil-planer. Volkswagen-gruppen med merker som Volkswagen, Skoda og Audi med store salgspotensialer har allerede en rekke elbiler på markedet, mens Toyota endelig er skikkelig i gang med sin satsting gjennom bZ4X-modellen. De har meldt en rekke nye helelektriske modeller de neste årene.

Over i verdens største bilmarked, Kina, er det nå på plass en rekke hjemlige merker som satser tungt på elbiler, og flere av disse kjenner vi godt til også her i Norge ‒ slik som Nio, Xpeng, Hongqi og Maxus.

Og ja, selvsagt det merket som nå topper salgsstatistikken i Kina, BYD ‒ Build Your Dreams.

Bilmerket BYD ble faktisk etablert det samme året som Tesla, i 2003, og er også en storprodusent av elektriske busser. Og i likhet med amerikanske Tesla var de langsiktige planene allerede den gang å bli et globalt merke.

Det første steget tok de over til Norge tilbake i 2020, og to år senere satte de også punktum for produksjonen av de rene bensinbilene og tok enda et steg ut i verden.

I oktober var det nemlig på plass under Paris Motor Show, og dette markerte starten på den store europeiske satstingen. Det betyr at de nå utvider med land som Sverige, Danmark, Nederland, Belgia, Tyskland, Storbritannia og Frankrike, og er dermed klar til å erobre det gamle kontinentet.

Og revolusjonen er allerede godt i gang, for salgstallene for første kvartal viser at de solgte 552.076 elektrifiserte biler på global basis ‒ og det er nesten en dobling målt mot samme kvartal i 2022. Det er også ganske mange flere enn Tesla, som endte opp med 440.808 biler i første kvartal.

Men dette inkluderer også hybrider, og de rene elbilene endte opp med et salg på mer enn 260.000 biler ‒ og pilene peker nå rett oppover.

BYD har fått godt sving på det globale salget, viser nye tall. (Fotos: BYD)

Den norske importøren RSA melder at tallene viser at BYD nå er markedsleder på det kinesiske markedet med en andel på 11,35 prosent. De nærmeste er de to store, Volkswagen og Toyota, mens Tesla er nummer 10 på denne listen, ifølge RSA.

Importøren sier videre at det totalt ble solgt 4,269 millioner biler i løpet av årets tre første måneder i verdens største bilmarked, og viser til data fra China Passenger Car Association (CPCA).

Den første modellen som var på plass i Norge var BYD Tang, og denne har siden fått selskap av Atto 3, den helt ferske sedanen Han samt varebilen eTP3.

Men her hjemme er det Tesla som er den udiskutable eneren, og topper registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) med nærmere 8.000 biler etter årets tre første måneder.

Av de nye kinesiske merkene er det kun ett som er inne på topp-20 enn så lenge, og det er Nio med 121 nye biler på en 20. plass.

Så får tiden vise om BYD også klarer å erobre det europeiske markedet, og da må de få fart på salget av disse modellene:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter