Et nytt drivsystem skal gjøre elbilene mer effektive, og forhåpentlig gi en kommende elbil som ID.7 enda litt mer rekkevidde. (Foto: Volkswagen)

VW med nytt drivsystem som skal gi mer rekkevidde

Den nye Volkswagen ID.3 kan by på en rekkevidde helt opp i 555 kilometer, men snart dukker det et drivverk som gjør ID-bilene enda mer effektive.


Norge har vært et slags testland for elbilene, og bilmerkene har fulgt nøye med hva som har vært tema i det langstrakte landet lengst nord.

En ting de helt sikkert har bitt seg merke i er fokuset det har vært på rekkevidde her hjemme, og ikke minst skuffelsen når det har vist seg at WLTP-tallene stort sett ikke har vært mulig å nå med normal kjøring.

Så nå som de skal rulle ut elbiler over hele Europa gjør de det de kan for å innfri på iallfall rekkevidde-feltet, og løsningen her er å gjøre elbilene enda mer effektive. For mindre forbruk gir større rekkevidde, akkurat som for bensinbilene.

Det føles som en evighet siden Volkswagen e-Golf var blant de heteste elbilene, og det virker også ganske så utrolig at denne kun hadde en rekkevidde på litt over 200 kilometer.

For med sin aller første rene elbilmodell, ID.3 introdusert i 2020, tok Volkswagen et kvantesteg med rekkevidden for små elbiler. Den aller første utgave kalt, ja, ID.3 1ST (First), spratt denne plutselig opp over 400 kilometer.

Så nesten som ved et trylleslag hadde tyskerne omtrent doblet rekkevidden, og nå dukker det altså om en ny generasjon ID.3 som også sprenger 500 km-grensen lett som bare det. Den med størst batteri har en WLTP-rekkevidde på hele 555 kilometer.

Men vi er fortsatt i starten, og om noen år lyder den nye grensen muligens på 600 kilometer. Volkswagen skal iallfall gjøre det de kan for at akkurat det blir en realitet.

Som de fleste vet har den tyske gruppen en arkitektur kalt MEB som de fleste av elbilmodellene er basert på, og nå har de på gang en ny drivmodul kalt APP550 som kan monteres på bakakslingen som er enda mer effektiv enn tidligere motorer.

‒ Fordi den tilgjengelige plassen ikke har endret seg, ble vi tvunget til å utvikle en ny drivenhet som oppnår betydelige forbedringer i ytelse og effektivitet til tross for de samme begrensningene, forklarer Karsten Bennewitz, leder for utvikling av drivverk og energisystemer.

‒ Det var en stor utfordring for teamet med teknisk utvikling og gruppekomponenter. Resultatet viser at vi klarte å redusere bruken av råvarer, samtidig som vi oppnådde en betydelig økning i kjøretøyeffektiviteten.

Rent ytelsesmessig har den nye enheten et kraftuttak på 210 kW, noe som betyr 286 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til maksimalt 550 Nm, og dette er avhengig av bilens girutveksling.

Logisk nok er strømmen en avgjørende faktor for kraften til en elektrisk motor, og Volkswagen har jobbet hardt med omformeren, kall det gjerne hjernen til drivlinjen, slik at denne kan levere strøm mer effektivt og med enda større kraft. Altså en slags vinn-vinn-greie.

Men de har selvsagt jobbet med flere andre komponenter i drivverket, inkludert det termiske styringssystemet. Her har de kommet opp med et mer energibesparende kjølesystem som fungerer uten elektrisk drevet oljepumpe, noe som også skal bidra til å gjøre drivverket mer effektivt.

Et nytt drivsystem skal gjøre elbilene mer effektive, og forhåpentlig gi en kommende elbil som ID.7 enda litt mer rekkevidde. (Foto: Volkswagen)

Alexander Krick leder den tekniske utviklingen for E-Drive, Power Electronics & Transmission hos Volkswagen Group Components. Han sier følgende:

‒ Vi har utviklet elektriske drivmotorer og girkasser i 15 år nå, og har også produsert dem her på stedet vårt i over 10 år. Med vår erfaring har vi optimalisert systemet gjennom blant annet bruk av spesielle elektroplater og tilpassede maskineringsprosesser, og kunne dermed øke effektiviteten betydelig.

Volkswagen sier at det nye drivsystemet er klart allerede fra 4. kvartal i år, og i tillegg til mer kraft betyr altså det enda mer rekkevidde for de kommende ID-bilene med en motor på bakakslingen.

Og det nikker nordmenn anerkjennende til.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter