Ram viser fram den helelektriske utgaven av sin populære pickup. (Fotos: Stellantis)

Elektrisk Ram med voldsom rekkevidde

Pickup-tøffingen Ram mener alvor når den skal over på helelektrisk drivverk, for her er det rekkevidder som selv merker som BMW og Mercedes skal slite med å matche.


USA er fortsatt skeptiske til elbiler, noe det aller mest populære bilmerket over der viser. Ford har nemlig flere elbiler med ganske stort potensiale, slik som trioen E-Transit, Mustang Mach-E og ikke minst pickup-favoritten F-150 Lightning. Men ingen av disse klarer foreløpig å ta store markedsander i nybilmarkedet.

Totalt leverte Ford ut 456.972 biler i første kvartal, og av disse var det 10.866 elbiler. Men til Fords forsvar skal det nevnes av det har vært utfordringer med produksjonen spesielt av Lightning, og de måtte også stanse produksjonen av denne grunnet mistanke om batteriproblemer.

Men målet er fortsatt at de skal ha en årlig produksjon av 150.000 F-150 Lightning og 210.000 Mach-E, så de har fortsatt ståltro på at de helelektriske bilene er framtiden.

En annen stor amerikansk gruppe som også tror på dette er Stellantis, som nå gir full elektrisk gass med merker som Peugeot, Opel og Citroën. Men det inkluderer også de amerikanske merkene, slik som jo Ram er.

Dette merket solgte over en halv million biler i 2022, og imponerende nok var pickupen den 10. mest populære bilmodellen i fjor ‒ globalt sett.

Så det er svære greier når serien også skal få en helelektrisk søster, akkurat som den populære Ford F-serie har fått.

Elbilutgaven skal hete Ram 1500 REV og er planlagt som en 2025-modell, så den lurer ikke akkurat rundt neste sving. Men at den kommer stadig nærmere viser New York International Auto Show, for da dørene åpnet til denne store bilutstillingen var også den helelektriske pickupen på plass.

‒ Den helelektriske Ram 1500 REV er en monumental milepæl på vår fortsatte reise for å tilby bransjens beste elektrifiserte løsninger og forsterker vårt prisvinnende utvalg ytterligere, sier Mike Koval, administrerende direktør for Ram.

‒ Vi tror på å bringe det riktige utvalget av drivlinjeløsninger til våre kunder og vil fortsette å redefinere pickup-trucksegmentet. Vår helt nye Ram 1500 REV går forbi konkurrentene på områder kundene bryr seg mest om ‒ inkludert rekkevidde, tauing, nyttelast og ladetid.

Selv en standard Ram 1500 REV kan skryte på seg rekkevidder på langt over 500 kilometer, og mer eksakt sikter de seg inn på over 350 miles, noe som betyr over 563 kilometer.

Men det er ingenting sammenlignet med den store batteripakken. Eller rettere sagt det gigantiske.

Ram planlegger nemlig en batteripakke på 229 kWh, og denne skal åpne for rekkevidder som passerer 500 miles ‒ over 800 kilometer. Det er langt, spesielt for en stor og ikke så veldig aerodynamisk pickup.

Slik ser den kommende elbilen ut:

Videre opplyser Ram at den kan lade rundt 177 kilometer med ny rekkevidde på 10 minutter, og ladingen byr på en toppfart på hele 350 kW.

Elbilen som skal settes sammen på STLA Frame-plattformen til Stellantis skal utstyres med to elmotorer på 250 kW, og med 654 hk og 840 Nm dreiemoment åpner det for 0-96,5 km/t på kun 4,4 sekunder.

Og ja, bilen kan vade i opptil 61 centimeters vann og trekke hele 6.350 kilo etter seg, mens lastekapasiteten er på solide 1.225 kilo og det er en frunk som kan huse hele 424 liter.

Ram sier at det skal komme fem forskjellige utgaver, Tradesman, Big Horn/Lone Star, Laramie, Limited og den helt nye Tungsten, og bilen er selvsagt fylt opp med ny teknologi og moderne løsninger som vi finner hos de litt mer vanlige elbilene.

Hva denne elektriske bølla koster sier foreløpig ikke Ram noe om, for den skal altså komme som 2025-modellen en gang til neste år.

Men mye tyder vel uansett at denne fort kan bli en lei rival til F-150 Lightning, og slik ser den kommende Ram 1500 REV ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter