Volvo var først med 3-punkts sikkerhetsbelte tilbake i 1959, og fulgte opp med blant annet å utstyre bilene med ganske så robuste støtfangere og andre løsninger som skulle gjøre de på innsiden enda sikrere.
Siden har Volvo har lagt sjelen sin i sikkerhet, og følger nå en ganske så ambisiøs plan ‒ null trafikkdrepte.
-->
Svenskens mål er altså at ingen skal miste livet i en trafikkulykker, og fokuserer nå ekstra på tre felt som skal hindre alvorlige ulykker ‒ fart, rus og distraksjon. Og de gjør noe med det også.
Toppfarten er nå satt til 180 km/t, og de har kamerateknologi på innsiden av bilene som skal se om en fører er påvirket eller blir ukonsentrert. I så fall vil bilen først gi varslingssignaler, og om ikke det hjelper vil den rett og slett sakke av farten og parkere seg selv.
Men ulykker kan fortsatt skje, og da gjelder det at både de på innsiden og utsiden er tryggest mulig. Det tar selvsagt også Volvo høyde for, og utvikler stadig nye løsninger og teknologier som skal beskytte liv.
Det viser også den europeiske kollisjonstesten Euro NCAP, og vi må faktisk tilbake til 2001 for å finne en Volvo-modell som ikke har fått full score og 5 stjerner i denne.
Den gang var det Volvo S60 som fikk 4 stjerner, men det var ikke så rart. For Euro NCAP satte lista så skyhøyt, at det kun var en eneste bil som klarte å få 5 stjerner fram til 2001. Og av alle ting var dette en 2001-utgave av Renault Laguna.
Den andre bilen i Euro NCAP-historien med 5 stjerner var Mercedes C-klasse i 2002, som morsomt nok fikk følge av Saab 9-3 som det tredje medlemmet i denne eksklusive klubben.
For Volvos del var den neste bilen Euro NCAP testet en XC90 i 2003, og den fikk de høythengende 5 stjernene. Og siden har ikke Volvo sett seg tilbake, og de 17 modellene testet siden har alle fått full pott hos den europeiske kollisjonstesteren.
På den andre siden av Atlanteren kollisjonstester de også bilene, og den jobben tilfaller American Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). De har ikke et stjernesystem, med deler ut en score kalt Top Safety Pick (TSP) til sikre biler, mens de aller sikreste blir tildelt den høythengende TSP+.
IIHS har akkurat gjennomført en test av elbilen Volvo XC40 Recharge, og dette er den aller første kompakte helelektriske SUV-modellen som stikker av med hedersscoren på TSP+.
At den nye elbilen til Volvo får full pott er ikke overraskende, ei heller i USA. For siden scoren ble innført i 2013 er Volvo det eneste merket som har hanket inn TSP+ for alle modellene som er testet, og kan dermed skryte av å være det sikreste bilmerket i USA.
Og det er bare i 2021 testet et voldsomt antall Volvo-modeller. Svenskene mottok ni TSP+-priser i februar, fem i mars og altså en nå i april, og totalt 15 priser for 2021.
Suksessoppskriften er at Volvo ikke gjemmer bort viktig sikkerhetsutstyr på ekstrautstyrslisten, og standardutstyret inkluderer blant annet kollisjonsvarsling og automatisk nødbremsing også for fotgjengere og syklister. Det liker både Euro NCAP og IIHS, og Volvo mener åpenbart alvor når de snakker om null trafikkdrepte.
‒ Uansett karosseri, motor eller utstyr, tilbyr hver eneste Volvo innovativ beskyttelse under en kollisjon, sier Anders Gustafsson, konsernsjef i Volvo Car USA.
‒ Vi er stolte av at IIHS har anerkjent dette ved å tildele et Top Safety Pick Plus til alle biler vi produserer i dag. Ingen andre selskaper har blitt tildelt en slik ære for alle sine biler.
Volvo XC40 Recharge er altså det siste medlemmet med toppscoren, og slår dermed følge med følgende modeller som IIHS har testet fra svenskene den siste tiden med TSP+ som resultat:
Volvo S90
Volvo S90 Recharge
Volvo V90
Volvo V90 Cross Country
Volvo V60 Cross Country
Volvo S60
Volvo S60 Recharge
Volvo V60
Volvo V60 Recharge
Volvo XC40
Volvo XC60
Volvo XC60 Recharge
Volvo XC90
Volvo XC90 Recharge
Og på denne TSP+-oversikten føyer også den helelektriske Volvo XC40 Recharge seg inn, og dermed er Volvo offisielt det sikreste merket i USA.
Les også: