Bugatti tester nå Centodieci gjennom en strekning som tilsvarer halve Norge hver eneste dag, for selv om det kun skal lages 10 eksemplarer må den fungere helt perfekt.
Når en av verdens aller mest eksklusive merker skal ferdigstille en ny modell, gjøres det skikkelig.
Bugatti har nå på gang nok en variant av grunnmodellen Chiron som kom i 2016, og denne gang handler det om en virkelig eksklusiv modell.
-->
Centodieci er italiensk og betyr 110, og skal dermed hylle historiens aller første hyperbil ‒ Bugatti EB110 fra 1991. Denne kunne skilte med over 600 hestekrefter og 0-100 km/t på 3,2 sekunder.
De som henger med nedover skal få se et bilde hvor vi sammenligner EB110 og Centodieci, og de er faktisk ganske så like.
Det franske superbilmerket kunne, og kanskje burde, ha laget 110 eksemplarer av Centodieci, men de nøyer seg med 10 biler. Men det betyr ikke at de kan ta noen snarveier. Snarere tvert om.
De 10 heldige forventer selvsagt seg en superbil som er helt perfekt, for her snakker vi altså om en bil som koster rundt 80 millioner kroner ‒ før skatt og avgifter.
Presset er altså på Bugatti, som gjør alt for å tilfredsstille de kravstore kundene.
I en periode over mange måneder høster både Bugattis testførere og ingeniører verdifull data fra kjøring på racerbaner, fjellpass, motorveier og i vanlig bytrafikk, noe som fungerer som en base for den tekniske utviklingsavdelingen som vurderer bilens egenskaper.
En produksjonsbasert prototype av Centodieci har totalt gjennomført over 50.000 testkilometer når den returnerer til Nardo i Sør-Italia for de avsluttende testene.
Og heller ikke de er barnemat.
Den hvite prototypen fullfører nemlig runde for runde i time etter time og kilometer etter kilometer på testbanen.
Faktisk er oppgaven så stor at Bugatti har tre testførere som deler på oppgaven, og i tillegg til dataloggingen gir alle disse tilbakemeldinger til ingeniørene. De kjører dag og natt på forskjellige baneprofiler og på tvers av alle hastighetsområder, fra stopp-og-kjør-tempo til toppfart.
Utholdenhetstesting krever at testførerne har god teknisk kunnskap, maksimal konsentrasjon og følsomhet, samt at de kan mestre bilen til det fulle.
Selv etter timer på høyhastighetsbanen må de kunne oppfatte de minste unormale lyder, bevegelser og ujevnheter.
Alt blir gått gjennom en siste gang. Kjøring på forskjellige underlag, både vått og tørt, hver eneste lille styrebevegelse, bremsing, akselerasjon, svingbelastning og funksjonaliteten til førerassistent-systemene.
‒ Med sin høyhastighetsbane og krevende kurver er det ideelt å teste på Nardo, sier Steffen Leicht, ansvarlig for utholdenhetstesting hos Bugatti.
Den 12,6 kilometer sirkulære banen med en diameter på fire kilometer regnes som den raskeste racerbanen i verden – perfekt for Centodieci som har en toppfart på svimlende 380 km/t.
Det er også en 6,2 kilometer lang bane på innsiden som byr på langt mer krevende svinger, og den over 70 hektar store tomten ved Nardo kan tilby 70 kilometer med veier som byr på forskjellige overflater, noe som muliggjør omfattende testing og inspeksjon av alle kjøretøykomponenter.
Den avsluttende testingen av Centodieci betyr opptil 1.200 kilometer hver dag, kun avbrutt av tekniske kontroller, tanking og sjåførbytte.
Og selvsagt studering av kjøretøydata og justeringer om det er nødvendig.
‒ Vi vurderer hvert element på bilen en siste gang, og legger særlig vekt på funksjonalitet og holdbarhet før de første Centodieci-bilene settes i produksjon, sier Carl Heilenkötter, prosjektleder hos Bugatti.
Når alle er fornøyde settes den svært så eksklusive superbilen inn i produksjon, noe som betyr at ventetiden snart er over for de 10 heldige eierne.
For de har garantert ventet på sin Centodieci, for dette er en ganske så ellevill bil.
I tillegg til perfekte kjøreegenskaper byr bilen på den ikoniske W16-motoren som vi kjenner fra Chiron, og i motorrommet til Centodieci byr den på 1.600 hk og sprinter opp til 100 km/t på kun 2,4 sekunder.
0-200 km/t? Ganske så elleville 6,1 sekunder.
Så hva med 0-300 km/t? Jo, 13,1 sekunder.
Og ja, det er elektronikken som sørger for at den «kun» har en toppfart på 380 km/t. For det bor faktisk enda mer i bilen.
Den gode nyheten for kundene er altså at Centodieci nå skal inn i produksjon, og de 10 kan forvente seg sin bil allerede i løpet av året.
Her er bilder fra de avsluttende testene, samt et bilde som sammenligner Centodieci og EB110. For vi har ikke tenkt å være noe dårligere enn Bugatti, og holder det vi lover.
Les også: