Bugattis nye superbil passert glohet test

Selv om det kun skal bygges 10 eksemplarer av Bugatti Centodieci må den testes som om det skulle blitt bygd tusen ganger flere. Og nå har den passert en glohet test.


Det er all grunn til å være sjalu på de tester Bugattis nybiler. For de får altså muligheten til å kjøre det aller råeste av biler som finnes på kloden, og det før noen andre.

Og for å strø ekstra salt i såret på alle andre får de også besøkt plasser de aller fleste av oss drømmer om, slik som California.

-->
Det er nemlig dit ingeniørgjengen fra Wolsburg har satt kurs sammen Bugatti Centodieci, en ny superbil som hedrer den som er regnet som den første moderne superbilen.

Bugatti har de siste årene satt sammen en rekke spesialmodeller basert på Chiron, den foreløpig siste basismodellen de har kommet med. En slik er altså Centodieci, som skal hylle den bilen som sørget for Bugatti-comebacket på 1990-tallet.

For merket forsvant på 1950-tallet, og gjorde ikke comeback før den italienske bilselgeren og Bugatti-entusiasten Romano Artioli satte i gang et vanvittig prosjekt. Nemlig å børste støvet av merket som ledet an blant superbilene før 2. verdenskrig.

Artioli klarte å få stablet en superbil på hjulene før eventyret var over, nemlig EB110. Navnet hedrer grunnlegger Ettore Bugatti på alle måter, for EB er initialene mens 110 viser at det var 110 år siden grunnleggeren ble født da bilen ble lansert i 1991.

Bugatti EB110 er regnet som superbilen som sørget for den nye æraen av superbiler vi nå ser, og det franske merket som Volkswagen-gruppen sikret seg etter at Artioli gikk konkurs hedrer altså denne med en ny svært så eksklusiv superbil.

Navnet på den nye er ganske så klønete for oss nordmenn, men det er en god grunn til det. Centodieci er rett og slett italiensk for 110, så Bugatti 110 følger altså i hjulsporene på Bugatti EB110.

Bugatti har allerede jobbet i over to år med å utvikle Centodieci, og de ligger på skjema som sier at de første kundeleveringene skal ta plass neste år.

Og selv om de kun skal sette sammen under et dusin Centodieci-biler må den nye modellen testes som om den skulle i masseproduksjon, og det har nå ført et team på 27 ingeniører til USA.

Fra California når de noen svært så ugjestmilde ørkenområder i Arizona ganske kjapt, og der har de testet superbilen i temperaturen opp mot 50 grader.

‒ Testing i den varme, tørre ørkenen er en stor hjelp for oss i utviklingsprosessen, sier Stefan Schmidt, ingeniør i Total Vehicle Development hos Bugatti.

‒ Alle Bugatti-modeller må fungere perfekt uansett hvor høy temperaturen er, inkludert noen få Centodieci. Selv om vi bare lager 10 biler, som med Centodieci, er testprosedyren like slitsom. Hver modell må kjøre feilfritt i all slags vær og under alle trafikkforhold.

Nå har det ikke slik at de har testet kun en Centodieci. Nei, heldiggrisene har som bildene nederst viser kjørt flere hyperbiler i heten, én Centodieci, tre Chiron Pur Sport og fire Chiron Super Sport.

Bilene har gått gjennom tøffe tester. Ujevne veier, bykjøring med stopp-start-trafikk i brennende hete (ja, klimaanlegget fikk sikkert kjørt seg), og full gass-tester i 320 km/t på stengte områder.

Målet er å teste viktige systemer som elektro, telemetri, radiofrekvenser, klimaanlegg og drivstoffprosesser om og om igjen. Centodieci, som de andre, er utstyrt med 200 sensorer, som mater data til ingeniørene på stedet og utviklingsteamet som sitter i Wolfsburg.

‒ Under tester med varmt klima fokuserer vi spesielt på chassis, motor, girkasse, termostyring og elektrisitet, så vel som på bilen som en helhet, sier Pierre Rommelfanger, Head of Overall Vehicle Development i Bugatti.

Teamet sjekker interiørkomponenter og karosserideler for termisk ekspansjon, utseende og følelse, og etterlater ingen detaljer ukontrollert.

Og det trengs.

For den nye 110-bilen er en ekte hyperbil, og i likhet med sine to søstre i ørkenen utstyrt med en diger 8-liters W16-motor. I Centodieci yter den 1.600 hk ved 7.000 r/min, og vi kan bare tenke oss hvor mye varme dette drivsystemet genererer.

Neste test for Centodieci er høyhastighetstester og langkjøring i Europa, hvor det skal klokkes ytterligere 30.000 kilometer bak rattet før de er fornøyde.

Og hadde vi vært testfører hadde vi vi aldri vært helt fornøyde, og sagt at bilen nok må testes enda litt mer før den går inn i produksjon.

Men trøsten for Bugatti-ingeniørene er at det alltid kommer en ny modell.

Her er bildene fra Centodieci-testen i brennhete Arizona:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene