Hva om? Dette er et mantra Bugatti styrer etter, og som nå fører til den mest ekstreme bilen de har laget. For hva om de tar den ekstreme W16-motoren og putter den inn et radikalt lettvekt-chassis. Ja, hva om de gjør det?
Vel, da får de Bugatti Bolide, en rakett med fire hjul. For det er nemlig det de har gjort med dette teknologiske konseptet.
-->
For sportslige biler går som kjent vekt og krefter hånd-i-hånd, og de som lager raske biler er ekstremt opptatt av kiloene. Det inkluderer selvsagt Bugatti, som lager noen av de råeste som ruller rundt på kloden.
Nå har de altså tatt dette til det helt ekstreme, og laget en banebil som kun inneholder det aller mest vesentlige. Ja, drivverk og det som må til for å kjøre den, og det eneste luksuriøse de har spandert på bilen er to seter. Den har også FIA-godkjent sikkerhetsutstyr.
Resultatet er en banebil som kun veier 1.240 kilo, det letteste konseptet i Bugattis lange historie.
Her er den flankert av to andre ekstreme superbiler fra det franske merket, EB 110 LM (til venstre) og Type 57 G Tank.
Denne vekten inkluderer også den vanlige W16-motoren som brukes i andre biler, altså dette vanvittige mesterverket som i Bolide yter latterligere 1.850 hk og 1.850 Nm.
Dette gir altså 0,67 kilo per hk, og hyperbilen befinner seg dermed på formel 1-nivå. Bugatti sier da også at Bolide rent ytelsesmessig nesten er på nivå med verdens raskeste biler. 0-200 km/ går for eksempel unna på rundt 4,4 sekunder, rundt det samme som dagens formel 1-biler bruker.
Et annet eksempel er Nordschleife, for Bugatti har nemlig simulert en runde rundt denne fryktede sløyfen. Denne viste at bilen flyr rundt verdens mest krevende racerbane på lynraske 5:23,1 minutter.
Det er i så fall under fire sekunder bak den ultimate banerekorden til Porsche 919 Hybrid EVO, racerbilen som er så rask at den faktisk slettet banerekorden til formel 1 rundt Spa-banen tilbake i 2018. En rekord F1 siden siden har tatt den tilbake.
Toppfarten til Bugatti Bolide er da også satt til over 500 km/t, uten at det spesifiseres noe nærmere.
I tillegg til vekt og hk er de som lager de aller raskeste bilene også ekstremt opptatt av marktrykk, for bilene skal også ta svingene i svimlende hastighet. Bugatti har også designet Bolide ut fra dette perspektivet, noe som har resultert i et marktrykk på 1.800 kilo på bakvingen og 800 kilo på frontvingen når hastigheten er 320 km/t. Det er i likhet med mye annet rundt Bolide ekstremt.
Et annet eksempel som kanskje er litt enklere å forstå, er bredden på dekkene. Her snakker vi om en bredde på 340 mm foran og hele 400 mm bak, og til sammenligning har en hyperbil som Bugatti Chiron 285 mm foran og 355 mm bak.
Bugatti sier altså at Bolide befinner seg i formel 1-land, og de har også simulert mer enn en runde rundt Nordschleife. Og som det hør og bør for den mest ekstreme Bugattien har de simulert akselerasjonen helt opp til 500 km/t ‒ jepp!
Her er tallene ingen andre biler matcher:
0-100 km/t: 2,17 sekunder
0-200 km/t: 4,36 sekunder
0-300 km/t: 7,37 sekunder
0-400 km/t: 12,08 sekunder
0-500 km/t: 20,16 sekunder
0-400-0 km/t: 24,64 sekunder
0-500-0 km/t: 33,62 sekunder
Dette ekstreme Bugatti-dyret er altså et konsept som skal vise hva som er mulig med den høypotente W16-motoren, men Bolide kan også bli en realitet.
Det franske merket har rett og slett ikke bestemt seg ennå, men vi regner med at de gjør det eneste rette ‒ ja, setter i gang med produksjonen.
Her er flere bilder av Bugatti Bolide, en vanvittig bil i formel 1-klassen:
Les også: