På 1920-tallet fikk Bugatti endelig det gjennombruddet de hadde jobbet for. Bilen som sørget for dette var Type 35, som feide inn mer enn 2.000 seire under sine glansdager.
Grunnlegger Ettore Bugatti var selvsagt svært så fornøyd, og for å feire suksessen ville han gjøre noe spesielt da yngstesønnen fylte fire år.
-->
Sammen med eldstesønn og senere Bugatti-sjef Jean bestemte Ettore seg for å overraske lille Roland med en eksklusiv lekebil av Type 35, og fikk laget en kjørbar kopi på 50 prosent fysisk størrelse av den lynraske racerbilen.
Lekebilen var svært så imponerende, men det var en ting de ikke hadde tatt høyde for. Kundene.
Bilen kunne bivånes rundt fabrikken i Molsheim, så da de rike kundene fikk øye på denne skulle selvsagt også de ha en slik til sine sønner. Dermed måtte Ettore, Jean og resten av Bugatti-folkene rett og slett sette i gang en produksjon av bilen som fikk navnet Bugatti Baby.
Totalt satte de sammen 500 eksemplarer fra 1927 til 1936, og mange av disse klenodiene eksisterer fortsatt den dag i dag,
Under fjorårets Genève Motor Show ville Bugatti feire 110-årsdagen, og den beste bursdagsgaven er jo som kjent den man gir seg selv. Så Bugatti overrasket alle med en Baby II, en ny lekebilkopi av Type 35.
Med på laget fikk de lekebilspesialistene The Little Car Company, og sammen har de laget en ny lekebil som denne gang er 75 prosent av den originale racerbilen. Og med økt størrelse er det også plass til to i bilen, samt at denne passer for ungdom fra 14 år og oppover.
14 måneder etter at de viste den fram for første gang har de endelig klar den ferdige produksjonsmodellen som også denne gang skal lages i 500 eksemplarer, og dette må være verdens mest imponerende lekebil.
Bugatti har nemlig behandlet Baby II som en ekte bil, og har finjustert alt av drivverk, understell, bremser, gir og kjøreegenskaper slik at den nesten fungerer som en moderne superbil. Faktisk har de vært så seriøse at de har hentet inn Le Mans-vinner og offisiell testfører Andy Wallace, som har testet prototypen på Bugattis testbane.
Det er ikke Wallace som sitter bak rattet her, men slik ser det iallfall ut når Bugatti tester Baby II.
Ytelsene til Baby II er selvsagt på et annet nivå enn den førstefødte, og fortsatt er det bakhjulsdrift som gjelder. Bugatti spanderer på to kjøremoduser, en nybegynner som har begrenset toppfart på 20 km/t og 1,3 hk og en ekspert-modus som slipper alle kreftene til den elektriske lekebilen løs. Da er toppfarten på 45 km/t med 5,4 hk.
Men som vi vet er det alltid noen som skal ha noe ekstra, så Bugatti stopper ikke der.
Versjonene Vitesse og Pur Sang har også skjulte krefter som kan åpnes med den berømte «Bugatti Speed Key». Og aktiveres denne slippes 13,4 hk løs, og med en totalvekt på bare 230 kilo og med Michelin-dekk blir den en liten villmann. Den klarer hele 70 km/t, og avhengig av førerens vekt skyter den fra 0 til 60 km/t på kun seks sekunder.
Både innsiden og utsiden er ganske så tro mot den originale modellen, men Bugatti har selvsagt satt inn noen moderne detaljer også. Bensinmåleren er for eksempel erstattet av en batterimåler, for dette er som sagt en elbil.
Rekkevidden er som standard 25 kilometer, mens Vitesse og Pur Sang dobler dette. Det er også mulig å bytte ut batteriene på noen sekunder, slik at det bør være mange timer med moro bak rattet på Baby II uten at det behøves en ladepause.
Prisen er dog ikke like gøy, for lekebilen starter på 30.000 euro ‒ altså en plass over 300.000 kroner. Vitesse har en pris på 43.500 euro, mens Pur Sang lander på 58.500 euro.
Lekebilen var opprinnelige utsolgt, men Bugatti sier at det har åpnet seg noen plasser i produksjonslinjen. Så er du rask nok, er det kanskje mulig å få kjøpt årets kuleste julegave.
Her er flere bilder av Bugatti Baby II:
Les også: