Siden Bugatti viste fram Bolide under motorsport-utstillingen The Quail i 2021, har de jobbet hardt med å utvikle den utgaven som faktisk skal inn i produksjon. For ting endrer seg fra prototype til produksjon.
Dette blir altså etter alle solemerker den villeste i Bugatti-familien, og blir faktisk så ilter at den ikke en gang får lov til å kjøre på vanlige veier. Så ja, en bil til 50 millioner som kun kan brukes på racerbanen. Hmmm.
-->
Nå er nok ikke det franske hypermerket så veldig bekymret for at de skal brenne inne med noen utgaver, for her har de satt strek på kun 40 biler. Og ettersom Bolide introduserer et helt nytt nivå av både ingeniørvitenskap, aerodynamisk og teknologisk innovasjon, er vi ikke i tvil om alle allerede er solgt.
Historiens mest kompromissløse hyperbil fra Molsheim tar utgangspunktet i en quad-turbo W16-motor, og er deretter bygd opp rundt denne. Som en ekte racerbil har det selvsagt handlet mye om vekt, som er trimmet ned til pene 1.450 kilo her.
Det betyr at de nesten gjør narr av det magiske 1:1-forholdet som slike superbiler jakter, noe som viser til en hk per kilo. Denne har 1.600 hk, så altså lagt mer.
‒ Bolide pløyer ny mark for Bugatti. Aldri før har en så kraftig motor blitt koblet sammen med en ultralett design for å skape en banebil som leverer motorsportens ytelsesnivåer, sier Christophe Piochon, president for Bugatti Automobiles.
Bilen har altså gått fra prototype til produksjonsutgave, og går nå inn i en ny testfase som skal ta den i produksjon tidlig neste år.
‒ Nesten hver komponent har blitt analysert og redesignet for å sikre at Bolide er så lett, dyktig og pålitelig som våre strenge mål krever at den skal være. Den neste utviklingsfasen er en viktig milepæl i etableringen av en bil som tar Bugattis «form følger ytelse»-filosofi til et nytt nivå, sier sjefen.
Som vanlig når det kommer til Bugatti er Bolide også et skreddersydd håndverk, og motoren er altså både hjertet og utgangspunktet for denne superbilen.
Franskmennene har utviklet en helt ny karbon-monocoque sammenlignet med Chiron, og bygd om en rekke komponenter ‒ inkludert kjøling, girkasse og fjæring. For alt dette er pakket inn i et kompakt og aerodynamisk design hvor hver millimeter er utnyttet.
For å gi den en skikkelig racerbil-følelse har Bugatti gjort bilen langt mer stivere enn de som ruller rundt med vanlige skilt, og målet har selvsagt vært å lage en bil med enda mer presise tilbakemeldinger under kjøringen.
Resultatet ser slikt ut:
Fire turboer bør også være perfekt for en racerbil som helst ikke bør by på altfor mye forsinkelser fra man trykker på gassen til dreiemomentet leverer sine krefter, og turtallet skal visstnok også ha fått seg et løft sammenlignet med en vanlig Chiron.
Bremser er viktige for racerbiler, og Bolide har selvsagt fått et karbon-keramisk system som skal takle varme enda mer enn tidligere. Og akkurat som Formel 1-bilene må disse varmes skikkelig opp for å være maksimal effektive, og det er også nye kalipere som skal generere og absorbere varme.
Med 18-tommers dekk har de kommet opp med 390 mm bremseskiver, og det er et karbondeksel plassert på hvert hjul for å beskytte felgene mot den ekstreme varmen som genereres av bremsene.
Og ja, bilen er selvsagt utstyrt med mønsterfrie dekk, og bak finnes man de samme dekkene fra Michelin som benyttes i langdistanse-VM. Så det bør ikke stå på grepet ‒ om det ikke regner da.
De første Bugatti Bolide-eksemplarene skal leveres i starten av 2024, og hver og en av de 40 som skal lages koster 4 millioner euro ‒ rundt regnet 50 millioner kroner.
Les også: