Den nye folkesykdommen blant bilene er utvilsomt rust på bremseskivene, noe som også kan bli ganske dyrt. Og det er faktisk en litt unødvendig ekstraregning nå som alt har blitt dyrere.
‒ Det er enkelt å unngå rust på bremseskivene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
-->
Rust på bremseskivene er ofte en kombinasjon av salt på veiene og biler som bremser av seg selv. Det første er et vinterfenomen, og det er andre er et elbilfenomen.
Nye moderne elbiler har noe som er kalt for regenerering, og dette betyr at elbilene selv bremser når gasspedalen slippes og kan dermed regenerere bremsekraften som sendes videre til batteriet. Jo større regenereringen er jo mer rekkevidde fylles på batteriet.
‒ De fleste hverdagsreisene kan du faktisk gjøre uten å bremse i det hele tatt med en elbil, sier Sødal.
Nå som vi er inne i perioden med saltede veier er det all grunn til å ta noen grep som gjør at bremseskivene ikke ruster.
‒ Vær bevisst og bruk bremsene mer enn du gjør i sommerhalvåret, sier Sødal.
‒ I tillegg gjelder det å ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, understreker han.
Men det er ikke bare for å unngå rust at det er smart å manuelt bremse selv innimellom.
For når bremsene brukes holder også andre vitale deler på bremseopplegget seg i form. Det er for eksempel fort gjort at delene som klemmer bremseklossene til skivene, setter seg når de ikke er i bruk og er omsluttet av saltsørpe, melder NAF.
Det er spesielt bremsene bak som er utsatt for rust, for det største bremsetrykket er alltid på forbremsene. Dette gjelder selvsagt også for andre typer biler, og bare så det er understreket ‒ alle typer biler kan få rust på skivene og dermed gi en ganske stor ekstraregning på EU-kontrollen.
Faktisk har dette problemet blitt så stort at EU selv var nødt til å ta grep ‒ det var rett og slett for mange biler som ikke kom seg gjennom EU-kontrollen.
Så nytt av året i 2022 er at det nå godkjennes 50 prosent rust på bakbremsene, mot 25 prosent tidligere. Foran er grensen dog det samme ‒ maksimalt 25 prosent rust.
‒ Pass på rusten både for å komme gjennom EU-kontrollen og for å unngå unødvendig og for tidlig utskifting av bremseskivene på bilen din, sier Sødal.
‒ Noen er kanskje redd for å ødelegge noe når man bremser kraftig med bilen. Det er snarere tvert imot. Ved å gjøre harde oppbremsinger jevnlig sørger du for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, slår NAF-rådgiveren fast.