Skatter og avgifter skal som kjent være jevnt fordelt, men Norge er et udemokratisk land på dette området. For det er store forskjeller på lokale avgifter i de forskjellige byene, noe også bompenge-utgiftene bekrefter.
Fremtind Service som er Norges største utsteder av AutoPass har nemlig analysert bompasseringene for første halvår, og det viser store et voldsomt gap når det kommer til denne utgiften.
De sier at nye bompengeprosjekter og elbilbetaling har gitt endringer i by- og fylkesstatistikken, og i flere av byene må bilistene nå finansiere store prosjekter som strengt burde ha vært et spleiselag for alle som bor i disse byene.
Og ikke tro at bompenger er i ferd med å forsvinne. Det har poppet opp nye bommer i Ålesund og Tromsø, mens de i Fredrikstad har fått en bompengepause som slår ut på statistikken målt opp mot fjoråret.
Men topposisjonen er den sammen.
‒ I år som i fjor er det de som bor i Oslo og Stavanger som betaler mest i bompenger, men Ålesund har overtatt 3. plassen fra Bergen, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.
Det er også en nykommer på den øvre halvdelen.
‒ Tromsø-folk betalte minst av alle i bompenger i fjor, men nå er de inne på 7. plass blant de 20 største byene, sier Skovly.
– Det var likevel ikke avgiftsfritt i Tromsø, fram til i fjor sommer hadde de en egen drivstoffavgift i byen.
De to lyspunktene for stadig blakkere bilister finner vi mot svenskegrensa.
‒ For Fredrikstads del skyldes det primært at de fleste bomstasjonene i byen ble skrudd av 1. juni i år i påvente av oppstart av nye prosjekter, sier Skovly.
‒ I Porsgrunn har flere skaffet seg AutoPass-avtale til en bil nummer to. Det gjør at kostnaden per bil går noe ned, men hver person betaler samlet sett mer.
Slik ser bompengelista ut for de 20 største byene:
By Bompenger per måned 2023 (kroner) Oslo 544 Stavanger 493 Ålesund 483 Bergen 483 Trondheim 444 Bodø 401 Tromsø 373 Haugesund 353 Kristiansand 331 Fredrikstad 292 Skien 274 Porsgrunn 268 Hamar 260 Moss 202 Arendal 196 Larvik 189 Sandefjord 182 Tønsberg 171 Sarpsborg 160 Drammen 150
Statistikken viser at de som bor i fylkene Vestfold og Telemark betaler minst i bompenger, og har dermed overtatt den gjeve sisteplassen som Møre og Romsdal hadde i fjor. Grunnen er enkel ‒ det har vært en ny bompengestart i Ålesund.
Ellers er det fylkene med de største byene som troner øverst på tabellen ingen vil toppe.
Videre viser statistikken at kommunen med høyest bompengebetaling er Strand i Rogaland, og her har politikerne virkelig knallet til. Bilistene der betaler nemlig solide 803 kroner i nitt per kjøretøy, og Fremtind sier at grunnen mest sannsynlig er Strand kommunes nærheten til Ryfast.
Slik er fylkesoversikten:
Fylke Bompenger per måned 2023 (kroner) Oslo 544 Rogaland 415 Trøndelag 363 Vestland 327 Troms og Finnmark 296 Møre og Romsdal 294 Viken 269 Agder 257 Nordland 254 Innlandet 230 Vestfold og Telemark 206
Slik har Fremtind Service analysert bompasseringene av kundene i 1. halvår 2023:
- Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni.
- Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
- Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
- Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy.
Les også: