HiPhi Y kan fås med et lydanlegg med vanvittige 25 høyttalere. (Fotos: Meridan Audio)

HiPhi Y’s 25 høyttalere

I går skrev vi at HiPhi hadde lansert sin tredje modell, Y, og de som fikk med seg det kunne også lese at den også er tilgjengelig med 25 høyttalere. Så la oss snakke om lyd.


Når nye biler lanseres dukker det opp mye informasjon på en gang, så man rekker sjeldent å gå i dybden av dette. Men når en bil kommer med 25 høyttalere må vi selvsagt sjekke det ut litt mer nøye.

Det gjør altså den kommende HiPhi Y, og elbilen baner vei for noe som er kalt TechLuxe på innsiden. Dette konseptet kombinerer teknologi, luksus og plass med ekstrem ytelse, og høres vitterlig ut som en ganske så bra løsning.

Det åpner også for å perfeksjonere lyden enda mer, og det har britiske Meridan Audio utnyttet. Disse har jobbet med bilindustrien siden 2010, og da Human Horizons, de bak merket HiPhi, skulle bygge en ny modell tok de tidlig kontakt med lydmerket.

Det betyr at Meridians spesialister kom inn på et tidlig stadium, faktisk før interiørdesignet var ferdigstilt, og sammen kunne de finne den mest optimale løsningen for lyden. Dermed ble avanserte lydteknologier utviklet i HMI (Human Machine Interface), og en bedre mulighet til å optimalisere de unike NVH-karakteristikkene (Noise Vibration Harshness) har de neppe hatt.

‒ Dette gjorde at vi kunne skreddersy tilnærming, hvor spesialistene innen psykoakustikk kunne påvirke viktige interiørdesignbeslutninger som høyttalerplassering, størrelse, montering og gittermaterialer, forklarer Meridian Audio CEO, John Buchanan.

‒ Sammen var vi i stand til å levere et system av meget høy kvalitet, fullt integrert med designspråket til bilen, uten de frustrerende kompromissene som kan oppstå når lyden ikke vurderes før interiørdesignet stort sett er gjort.

Meridan er altså britisk, og ettersom HiPhi nå setter kurs for Europa med Norge og Tyskland som første land har britene også hatt en europeisk tilnærming.

‒ Som merkets debutbil i Europa, må HiPhi Y også appellere til mer tradisjonelle europeiske definisjoner av luksus. Begge selskapene tenkte dypt på hvordan det skulle påvirke alle egenskapene til lydsystemet og dets HMI, sier Buchanan.

Ferske bilmerker som HiPhi har ofte dårlig tid, og Buchanan sier at tempoet til Human Horizons var både imponerende og utfordrende.

‒ De forventet at vår programledelse og oppmerksomhet var i verdensklasse, sier han.

‒ Fordi dette er det tredje HiPhi-kjøretøyet som er spesifisert med Meridians teknologier, visste de at de kunne stole på oss og kunne presse oss hardt for å nå ambisiøse timing- og ytelsesmål.

Som vanlig når det gjelder premiumbiler byr HiPhi på flere konfigurasjoner, og Y-modellen kan altså fås med et Meridian-anlegg. Dette er tilgjengelig i to versjoner, som Sonic Line hvor det er 14+2 høyttalere og toppnivået Sonic Pro som byr på 23+2 høyttalere.

Når det gjelder +2, viser dette til to høyttalere i nakkestøtten til føreren. Disse optimalisere ikke bare lydkvaliteten og klarheten, men de personlige høyttalerne kan også gi navigasjon og annen informasjon samtidig som de minimerer forstyrrelser for passasjerene. Så ja, smart.

Videre ble det jobbet med en rekke ledd, for alt skulle optimaliseres ‒ ytelsen, vekten og emballasjekravene for hver maskinvarekomponent.

Lydanlegget har en rekke løsninger som skal optimalisere lydbildet, også for ulike forhold, og åpner for individuelle tilpasninger for passasjerene.

Ifølge Meridan er en av de aller største utfordringene når det kommer til lydsystemer i biler at et 2-kanals stereo lydopptak ikke har en naturlig «sweet-spot» som lydbildet kan bygges fra. For ja, man sitter jo aldri midt i en bil.

En annen ting er at de på innsiden ofte sitter svært nær en eller flere av høyttalerne, noe man jo ikke gjør hjemme i stua.

Meridian sier at Horizon-teknologien bruker en «adaptiv oppmiksing for å psykoakustisk optimalisere lydlokaliseringssignaler», og dette skal skape et mer naturlig og stabilt lydbilde i hele kabinen.

En annen ting som er spesielt for lydsystemer i biler er den ytre påvirkningen ‒ støyprofilen. Her bruker Meridian Intelli-Q tilgjengelige kjøretøydata som plassering, vindusposisjon og kjøretøyhastighet for automatisk å optimalisere lydytelsen for alle forhold.

Det er mer.

Meridian Digital Precision maksimerer signal-til-støy-forholdet til digital lyd, og sikrer at de fineste detaljene beholdes og lyttertretthet minimeres, forklarer britene.

Det er også noe som heter Meridian RE-Q, og denne stiller inn lydsystemet slik at den får en eksakt akustikk, og dette skal bevare den naturlige rytmen i lyden.

Til slutt er det noe som heter True Time, et apodiserende filter, som reduserer feil som kan oppstå i enkelte komprimeringsformater ved å konvertere pre-ekko til post-ekko, forklarer Meridan.

Så der har du lyden til HiPhi Y, elbilen som altså slår følge med HiPhi X og HiPhi Z når det kinesiske merket nå setter kurs for Europa.

Og ja, det høres utvilsomt imponerende ut. Les for øvrig mer om HiPhi Y via en av lenkene under bildet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter