Nye Mercedes GLC Coupé nærmer seg Norge, og nå er prisene klare. (Fotos: Mercedes)

Nye GLC Coupé har fått norsk pris

Mercedes Norge åpner nå for bestilling av en sportslig favoritt, og dermed er prisene klare. Og ja, det er også en Mercedes-AMG GLC på gang.


I mars kunne Mercedes avsløre detaljene rundt kommende GLC Coupé, den nye utgaven av modellen som ble introdusert så sent som i 2015 som en arvtaker til GLK-klassen.

Tyskerne kunne meddele at nye GLC Coupé høster det beste fra to verdener, for i tillegg til å få utstyr fra mer premium klasse har stjernemerket også elektrifisert bilen ganske så mye.

Det gjør den blant annet til en ren elbil i de fleste hverdagslige oppdrag, og selv pendlere bør klare seg godt med kun elektrisk kraft. Mercedes har nemlig dyttet inn et batteri i de to ladbare hybridene på 31,2 kWh, og vi kan jo minne om at en elbil som Nissan Leaf hadde en batteripakke på 24 kWh da den kom.

Men et så stort batteri og ganske så aerodynamiske linjer som gir en luftmotstand på 0,27 Cd som er ganske imponerende for en slik SUV, åpner det seg hele 131 kilometer med elektrisk rekkevidde.

‒ Den nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper, og er en svært stilfull variant av SUV-familien til Mercedes-Benz, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Som ladbar hybrid kan bilen tilbakelegge opptil 131 kilometer elektrisk ‒ det gjør at kjøringen til daglige gjøremål for de aller fleste kan foregå utslippsfritt.

Bilen har vokst 31 mm siden forrige generasjon og måler nå 4,76 meter i lengden, noe som også gir utslag på bagasjerommet. Det rommer nå 545 liter, opp 45 liter, og legges seteryggene ned åpenbarer det seg hele 1.690 liter, noe som er opp 90 liter fra tidligere utgave.

Når det gjelder de mest elektrifiserte utgavene, ladehybridene, strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 og opp til 1.335 liter. Og ja, GLC Coupé har elektrisk bakluke som standard, og kommer også med bakakselstyringen som reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter.

Fra salgsstart byr Mercedes Norge på tre forskjellige utgaver, to ladehybrider samt en mildhybrid. Når det gjelder ladehybridene er det en diesel og en bensin, mens mildhybriden kommer med en 2-liters dieselmotor.

De kvikkeste av de tre er ladehybriden GLC 400 e 4Matic med 252 hestekrefter fra bensinmotoren og 100 kW (136 hk) fra elmotoren, og det åpner for en systemeffekt på hele 381 hk og 650 Nm dreiemoment.

Det gjør sitt til at GLC 400 e klarer 0-100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 239 km/t.

Slik ser den nye generasjonen GLC Coupé ut:

Ettersom det nå åpnes for bestilling er også de norske prisene klare, og nye GLC Coupé bikker akkurat millionen. Her er teknisk data samt prisene, og vi starter med de ladbare hybridene:

GLC 400 e 4MATICGLC 300 de 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.993 cc
Effekt (bensin-/dieselmotor)252 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensin-/dieselmotor)400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor)100 kW100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor)440 Nm440 Nm
Systemeffekt381 hk335 hk
System-dreiemoment650 Nm750 Nm
Batterikapasitet31,2 kWh
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t5,6 s6,4 s
Toppfart239 km/t219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)0,5 – 0,6 l/100 km0,4 – 0,5 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)11 - 15 g/km10 - 13 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP)20,2 – 22,4 kWh/100 km20,3 – 22,7 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)119 – 131 km113 – 130 km
Bagasjevolum390 – 1.335 liter
Pris fra kr. (ekskl. levering)1 083 000,-1 072 000,-

Og her er mildhybriden:

GLC 220 d 4MATIC
MotorR4 dieselmotor
Volum1.993 cc
Effekt197 hk ved 3.600 o/min
Elektrisk effekt (boost)23 hk
Dreiemoment440 Nm
Elektrisk dreiemoment (boost)200 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t8,1 s
Toppfart225 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)5,1 – 5,8 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)135 - 152 g/km
Bagasjevolum545 – 1.690 liter
Pris fra kr. (ekskl. levering)1 010 000,-

På samme tid som de norske prisene er klare presenterer også Mercedes en AMG-versjon av nye GLC. Denne har som vanlig fått en masse sportslige oppgraderinger, og byr på AMG-spesifikke ting som AMG Speedshift MCT 9G, AMG Dynamic Select og AMG Active Ride Control.

Det er også ting som AMG-styring og AMG-bremser ‒ og ikke minst det elleville E Performance Hybrid koblet med et batteri inspirert av Formel 1.

GLC 63 S E Performance er den udiskutable sjefen i familien, og byr på intet mindre enn den sterkeste 4-sylindret motoren i verden. Her snakker vi om 476 hk og 545 Nm fra 2-literen, men også en elmotor med hele 204 hk.

Det åpner for en systemeffekt på hele 680 hk og 1.020 Nm, noe som gjør GLC til en ekte racer som kun bruker 3,5 sekunder opp til 100 km/t. Toppfarten bør holde den og, for her har Mercedes satt en grense på 275 km/t.

Som det hør og bør være for en sjef kommer GLC 63 S E Performance også som en litt mer unik lanseringsversjon kalt Edition 1, og denne kan by på ting som blant annet noen litt mer spesielle AMG-felger på 21 tommer, en aero-pakke og to natt-pakker.

Når det gjelder GLC Coupé sier Mercedes Norge den kommer til høsten, så den er ikke så veldig mange måneder unna å få norsk asfalt under dekkene.

Her er bilder av bilen som akkurat runder millionen her hjemme.

Les også:

Les mer om:

Nyheter