Bugatti lager som kjent noe av de mest ekstreme bilene som ferdes på veiene, men når bilene skal ferdes i vanlig trafikk må de også temmes en smule.
Det store spørsmålet er selvsagt hva de kunne laget uten å måtte tenke på dette, og det svaret får vi gjennom den ekstreme Bugatti Bolide. Her tas ingen forbehold, for dette er en superbil som skal kun brukes rundt baner. Dette er altså den ultimate versjonen av basismodellen Chiron, men den har faktisk ikke noe flere hestekrefter enn de andre versjonene som Bugatti har kommet med. Det betyr 1.600 hk, men den skiller seg raskt ut med en matchvekt på kun 1.450 kilo. Det betyr over en hk per kilo, og det er ekstremt. Franskmennene har fokusert veldig på kjøreegenskaper og marktrykk, og kjørt datasimuleringer av denne rundt en rekke av verdens mest kjente racerbaner for å optimalisere aerodynamikken under forskjellige forhold. ‒ Dette omfattende aerodynamiske arbeidet foregår vanligvis bare på motorsportens toppnivå, men har tillatt oss å omhyggelig utvikle Bolide for ultimat ytelse og kjøreegenskaper, sier Christian Willmann, sjefingeniør for Bolide. Bugatti viste fram konseptet allerede for over to år siden, men å lage den perfekte superbilen tar selvsagt tid. Men nå har de kommet så langt at de endelig har fått kjørt den gjennom noen tøffe tester ute på banen, og dermed nærmer den seg med stormskritt de utålmodige kundene. Under testingen har bilen genert så mye som 2,5 G og 3 tonn med marktrykk, og bør sitte som limt til underlaget grunnet smarte løsninger ‒ som for eksempel at luften som ledes under bilen også suger bilen ned mot asfalten. Det er en rekke spesialdesignede aerodynamiske løsninger, og hvor detaljefokusert de faktisk har vært viser for eksempel bakspeilet. Det kunne vært et kameraspeil, men Bugatti mener at et fysisk speil lar sjåførene estimere avstander mellom andre biler enda raskere ‒ noe som er viktig på en bane. ‒ Det er disse små, men avgjørende detaljene som vil tillate en Bugatti Bolide-sjåfør å få en helhetlig tilfredsstillende baneopplevelse, sier Frank Heyl, assisterende designdirektør hos Bugatti Automobiles.