Bugatti lager som kjent noe av de mest ekstreme bilene som ferdes på veiene, men når bilene skal ferdes i vanlig trafikk må de også temmes en smule.
Det store spørsmålet er selvsagt hva de kunne laget uten å måtte tenke på dette, og det svaret får vi gjennom den ekstreme Bugatti Bolide. Her tas ingen forbehold, for dette er en superbil som skal kun brukes rundt baner.
-->
Dette er altså den ultimate versjonen av basismodellen Chiron, men den har faktisk ikke noe flere hestekrefter enn de andre versjonene som Bugatti har kommet med. Det betyr 1.600 hk, men den skiller seg raskt ut med en matchvekt på kun 1.450 kilo. Det betyr over en hk per kilo, og det er ekstremt.
Franskmennene har fokusert veldig på kjøreegenskaper og marktrykk, og kjørt datasimuleringer av denne rundt en rekke av verdens mest kjente racerbaner for å optimalisere aerodynamikken under forskjellige forhold.
‒ Dette omfattende aerodynamiske arbeidet foregår vanligvis bare på motorsportens toppnivå, men har tillatt oss å omhyggelig utvikle Bolide for ultimat ytelse og kjøreegenskaper, sier Christian Willmann, sjefingeniør for Bolide.
Bugatti viste fram konseptet allerede for over to år siden, men å lage den perfekte superbilen tar selvsagt tid. Men nå har de kommet så langt at de endelig har fått kjørt den gjennom noen tøffe tester ute på banen, og dermed nærmer den seg med stormskritt de utålmodige kundene.
Under testingen har bilen genert så mye som 2,5 G og 3 tonn med marktrykk, og bør sitte som limt til underlaget grunnet smarte løsninger ‒ som for eksempel at luften som ledes under bilen også suger bilen ned mot asfalten.
Det er en rekke spesialdesignede aerodynamiske løsninger, og hvor detaljefokusert de faktisk har vært viser for eksempel bakspeilet. Det kunne vært et kameraspeil, men Bugatti mener at et fysisk speil lar sjåførene estimere avstander mellom andre biler enda raskere ‒ noe som er viktig på en bane.
‒ Det er disse små, men avgjørende detaljene som vil tillate en Bugatti Bolide-sjåfør å få en helhetlig tilfredsstillende baneopplevelse, sier Frank Heyl, assisterende designdirektør hos Bugatti Automobiles.
‒ Design og teknologi flyter inn i hverandre i Bolide. Alle tekniske hensyn har blitt oversatt direkte til et estetisk design. Bolide demonstrerer perfekt hvordan en symbiose av design og teknologi kan fungere i synergi og i harmoni.
Når et skal lages slike superbiler blir bilen først testet virtuelt via avanserte simuleringsmetoder, som lar ingeniørene prøve ut en masse forskjellige løsninger og design bare ved tastetrykk. Først når de er 100 prosent fornøyde lages de fysiske løsningene.
Det gjør også sitt til at Bugatti Bolide ikke har de reneste linjene blant superbilen, for her har effektiviteten betydd mer enn det estetiske.
Sjekk dette:
Resultatet er Bugattis mest ekstreme kjørebil av alle de ekstreme superbilene de har laget, og det sier ikke rent lite når vi vet hva biler som Pur Sport, Super Sport og ikke minst Super Sport 300+ kan tilby.
Sistnevnte ble den aller første serieproduserte bilen som sprengte grensen på 300 mph når det kommer til toppfart. Den ga seg ikke før nåla viste 304 mph, noe som betyr 490 km/t.
Så rask er ikke Bolide, men så er den heller ikke designet for å gå fortest mulig rett fram. Den skal også håndtere svingene og bremsingen nesten som en F1-bil, og gjennom videoen får vi en smakebit på hva de har fått til.
Som med ekte racerbiler er det også mulig å stille inn aero-pakken for en eksakt balanse mellom marktrykk og drag, så hvor enn en Bolide befinner seg bør den yte på absolutt toppnivå.
Men om du kommer til å se en slik rundt din nærmeste racerbane er heller tvilsomt, for Bugatti setter sluttstrek for dette monsteret etter kun 40 eksemplarer.
Prisen? Jo, 4 millioner euro, og med den sørgelige utviklingen norske kroner har i valutamarkedet betyr det i skrivende stund drøyt 47 millioner kroner.
Ja, for en bil som ikke kan kjøres på landeveien med, men så er den da også historiens mest ekstreme Bugatti.
Les også: