BMW’s elektriske flaggskip nærmer seg

Knappe to år etter at BMW viste fram iNext nærmer den seg nå produksjon.


På selveste 17. mai 2018 slo BMW til med en skikkelig nyhet.
Da presenterte de nemlig et kommende flaggskip i helelektrisk drakt kalt iNext,
og den imponerte på flere områder.

Flaggskipet som altså ble vist på flaggets dag var en 5
meter lang SUV med selvkjørende egenskaper og en rekkevidde på over 600
kilometer.

-->
Knappe to år senere har konseptet ikke forandret seg mye, og
det er stort sett den samme bilen BMW nå tester for fullt.

iNext som nå nærmer seg produksjon er som prototypen 5,05 meter lang, 1,69 meter høy og 2,06 meter bred, og er dermed hakket større enn den nye generasjonen BMW X5. Den byr også på en solid akselavstand, hvor for- og bakhjulene står ganske så langt fra hverandre og som bør gi god innvendig plass.

I 2018 ble det meldt at bilen skulle ligge på 3,5 på den
autonome skalaen som går til 5, og dette betyr at den kunne kjøre ganske så mye
av seg selv.

I dag ligger den fortsatt på nivå 3, så dette blir den mest
selvkjørende bilen BMW har kommet med så langt. Hva dette betyr spesifikt vet
vi ikke ennå, men at den kommer til å avlaste føreren ganske så mye er sikkert.

Hva det elektriske drivverket byr på har ikke BMW sagt noe
om, men vi kan nok forvente oss ganske så mange elektriske hester i en iNext. Rekkevidden
er fortsatt på 600 kilometer også for den serieproduserte versjonen, så denne
blir blant de lengst-rekkende elbilene.

Rattet hos iNext er også ganske så spesielt.

Denne kommer i såkalt polygon-design ‒ flatt på toppen og
bunnen med runde sider. Ja, slik vi blant annet finner i racerbiler.

BMW sier at formen gjør det enkelt å gå fra autonom kjøring
til vanlig aktiv kjøring, ettersom man ser styringsgraden på rattet under
autonom kjøring. Formen sørger også for større bevegelighet, og gjør det enklere
å se instrumentpanelet.

Det er heldigitalt med en stor og kurvet berøringsskjerm, og
infotainment-skjermen kan også tilpasses og brukes fra passasjersiden.

Så hvor langt unna er dette flaggskipet?

Jo, som bildene viser holder BMW nå på å teste bilen i varmere
strøk. Tyskerne er for tiden i Sør-Afrika, hvor iNext blir utsatt for støv,
varme og intense solstråler.

Prototypene får virkelig kjørt seg, og utfordres på veier av
sand, rullestein og grus i en langt større grad enn de serieproduserte vanligvis
blir.

I ørkenterrenget i Kalahari får også det intelligente
firehjulsdriftsystemet og understellet kjørt seg, og ikke minst kjølesystemet til
batteripakken som blir utsatt for temperaturer som selv kan få mobiltelefoner
til å koke.

Også klimaanlegget som drives av en varmepumpe må jobbe
overtid for å kjøle ned de som befinner seg på innsiden av prototypene.

Ingeniørene tester også hva store og raske temperaturendringer
gjør med materialene, for eksempel om det oppstår knirkelyder på grunn av
dette.

Til slutt tester de også tettheten til bilen, så hele bilen
finkjemmes etter støvkorn etter kjøreturene.

BMW skal settes rundt 100 prototyper av iNext i drift før
den går inn i serieproduskjon til neste år, og mange av disse skal brukes til å
teste og tilrettelegge produksjonen.

For iNext skal dele produksjonslinje med ladbare hybrider og
biler med forbrenningsmotor, noe som gir full fleksibilitet i
produksjonskapasiteten.

Her er flere bilder av iNext på test i Sør-Afrika.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter