På 1960-tallet hadde BMW lyst til å selge flere biler. Selvsagt hadde de det. Og de tok et smart grep.
BMW hadde lansert 1500-serien i 1962, og fant ut at om de kappet bort to dører så kunne de lage en litt billigere utgave som traff enda flere potensielle kunder. Resultatet var en ny 02-serie lansert i 1966.
-->
Men de fant også ut at denne lille go’biten av en bil passet usedvanlig godt som en liten kjøremaskin som kunne knaske i seg svingene på Nürburgrings Nordschleife, og plassert inn en 2-liters motor med 100 hester. Dermed var BMW 2002 født.
Det handlet om sånn cirka 50:50 vektfordeling og bakhjulsdrift, altså kjøreglede, og det hele kulminerte i den første serieproduserte turbomodellen til det tyske merket i 1973 ‒ den sagnomsuste 2002 Turbo med 170 hk.
Arven av dette kunne BMW dra lakenet av i 2014, for da introduserte de 2-serien som et coupéalternativ av 1-serien som kom i 2004. Fem år senere kunne også BMW vise fram en Gran Coupé av 2-serien, en litt større utgave med fire dører.
Og nå er det også klart for et ny 2-serie med to dører, altså den som bærer arven fra 2002 videre.
– I et år hvor mye vil handle om helelektriske BMW iX og BMW i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
‒ Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av framtiden.
Så nei, de har ikke glemt den gamle formelen med 50:50, bakhjulsdrift og kjøreglede. Faktisk er det så viktig at BMW understreker at den kommende lille coupémodellen faktisk er testet på Nordsløyfen, verdens røffeste racerbane.
Men verden har selvsagt gått videre siden vi plantet et par menn på månen for aller første gang, og i tillegg til et «ekstremt vridningsstivt karosseri, et chassis bygget for dynamikk og svinger, og ikke minst; solid med krefter under panseret», som BMW selv sier, har de enda en kanin i hatten.
For den utgaven som nå befinner seg på Nordschleife er intet mindre enn en M-utgave med firehjulsdrift. Denne er kalt M240i xDrive, og kan selvsagt skilte med en rekkesekser (374 hk) under panseret, en 8-trinns automatgirkasse og som xDrive beskriver firehjulsdrift. Akkurat dette kan jo BMW, så forvent et samspill mellom firehjulsdriftsystemet og M sportsdifferensialen på bakakselen som gir en kjøreglede et par hakk opp det 2002 kunne presentere.
Nå er det ikke slik at BMW faktisk har presentert den nye BMW 2-serie Coupé, for fortsatt er det kamodrakt og en del hemmelighold som gjelder.
Men det bayerske merket melder at serieproduksjonen kun er noen måneder unna, så vi får nok snart vite enda mer om den kjøreglade lille bilen som bærer en mer enn 50 år lang arv videre.